Ga naar hoofdinhoud

TLN: “Douane-acties leiden tot chauffeurtje pesten”

De stiptheidsacties van de douane in de Rotterdamse haven treffen niet de overheid, maar leiden meer tot ‘chauffeurtje pesten’.

Dat zegt Transport en Logistiek Nederland (TLN) in het Algemeen Dagblad. De gisternacht begonnen acties houden in dat alle vracht in containers drie etmalen lang handmatig wordt gecontroleerd. Dat leidt tot grote vertragingen en oplopende wachttijden voor chauffeurs.
Op een grote containerterminal als van APM-T op de Maasvlakte kwam volgens TLN gistermiddag nog maar een truck per half uur door de controles. Op de drie terminals van ECT leek het gistermiddag mee te vallen met de overlast door de acties.
 
Op basis van een verliespost van 100 euro per uur dat een truck stilstaat, schat TLN de totale schade voor de transportsector op 800.000 euro per dag. “Ze treffen nu de ondernemers die niets van doen hebben met hun conflict,” zegt de TLN-woordvoerster. Als ze de overheid willen treffen dan zouden ze volgens TLN juist heel soepel moeten controleren, zoals een paar weken geleden op Schiphol is gebeurd.
Behalve de chauffeurs en transporteurs zijn het vooral de verladers die schade ondervinden van het conflict. Bij de EVO melden zich verladers die hun vracht niet meer bij de douane kunnen aanmelden. Die krijgen hun vracht niet meer het land uit of vanaf de terminals het land in. Daardoor moeten ze ook nee verkopen aan de opdrachtgevers. Uitwijken naar Antwerpen is er niet bij want de vracht moet altijd via de Nederlandse douane.

 

Auteur: Arjan Velthoven

 

ttm.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer