TLN en EVO tegenover elkaar rond wet wegvervoer • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

TLN en EVO tegenover elkaar rond wet wegvervoer

De inhoud van de nieuwe wet wegvervoer goederen leidt tot grote onenigheid tussen EVO en TLN. Dat meldt de Financiële Telegraaf. De nieuwe wet wordt binnenkort in de Tweede Kamer behandeld.

EVO is boos omdat de werkgevers van Transport en Logistiek Nederland(TLN) zijn teruggekomen op hun aanvankelijke instemming met de inhoud van de wet. TLN lobbyt nu voor een volgens EVO ‘ouderwets protectionistische maatregelen waar niemand op zit te wachten’. 
Het meningsverschil draait om een aantal punten die in de nieuwe wet staan, zoals de afschaffing van de eis van dienstbetrekking en de beperking van de vervoersvergunning. Die gaat straks gelden voor voertuigen vanaf  3500 kg totaal geladen gewicht in plaats van de huidige 500 kg laadvermogen. Daardoor kan iedereen met een bestelbusje voor koerier gaan spelen.
 
Deprofessionalisering
TLN vreest ’cowboyachtige toestanden’ op de weg als de markt voor het goederenvervoer voor een deel wordt vrijgegeven. ”Ons schrikbeeld is deprofessionalisering bij de koeriersdiensten. De huidige vergunningsplichtige grens van 500 kilogram voorkomt deze wildwesttaferelen”, zegt TLN-voorzitter Alexander Sakkers. “Nog risicovoller wordt het wanneer er met gevaarlijke goederen wordt rondgereden zonder dat de bestuurder over de noodzakelijke papieren en deskundigheid beschikt.”
Uit een onderzoeksrapport van het EIM, in opdracht van TLN, blijkt dat de op stapel zijnde wetswijziging desastreuze gevolgen heeft voor de professionele koeriersdiensten. Het rapport wordt dit weekeinde met een brandbrief aan Tweede Kamerleden verstuurd.
 
Protectie
EVO-directeur Dick van den Broek Humphreij spreekt van ketelmuziek: “Het is puur de angst van koeriersdiensten die bang zijn voor nieuwe instroom. Als daarom een verplichte vervoersvergunning blijft bestaan, heb je dus over protectie”, oordeelt Van den Broek Humphreij. “Bovendien vraagt niemand naar zo’n vergunning en wekt die ten onrechte de indruk van vakbekwaamheid.”
“Eindelijk is er een kans op een aanzienlijke verlichting van de administratieve lastendruk. Maar in de achterban van TLN ontstaat wat gekrakeel en onmiddellijk is er een Kamerlid dat amendementen indient. Zo dreigt dus een goede wet, waar het hele bedrijfsleven zich aanvankelijk achter schaarde, schipbreuk te leiden.”
 
Hamerstuk
Arjen Boukema van Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), de tweede werkgeversorganisatie, over de ruzie: “Aanvankelijk was iedereen het erover eens dat de nieuwe wet goed is en een hamerstuk kon zijn. Wat ons betreft mag dat nog altijd. Maar mocht het tot een behandeling komen, dan vinden wij dat de wet de verantwoordelijkheid van de verlader bij overbelading moet vastleggen, zodat dit onderwerp een onderdeel wordt van de bedrijfsvoering van verladers.”
 
Ook hier heeft de EVO een andere mening: “Puur overbodig, want in de Algemene Vervoerscondities, een regeling van de vervoersbranche zelf, is de aansprakelijk van de verlader al lang geregeld. Dat functioneert prima. Dat blijkt uit het feit dat er maar zeer zelden processen over dit onderwerp worden gevoerd.”
 

 


Auteur: Arjan Velthoven

 

ttm.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer