Het rapport van de Onderzoeksraad voor Veiligheid over ongevallen met tankauto’s is volgens TLN, KNV en EVO op hoofdlijnen juist, maar onevenwichtig.

TLN stelt vast – mede op grond van het rapport van de Raad zelf – dat tankautobranden minder dan één keer per jaar in Nederland voorkomen. En zelfs dan zonder ernstige gevolgen. Dat komt mede door de uitgebreide veiligheidsvoorzieningen op de voertuigen, die elke twee jaar aan de nieuwste internationale veiligheidsinzichten wordt aangepast. Ook de uitgebreide opleidingseisen aan de betrokken chauffeurs waarborgen een hoog veiligheidsniveau.’
Veder staat er volgens de brancheorganisaties niets in het rapport over het hoge veiligheidsniveau van het vervoer van gevaarlijke stoffen over de weg. De brancheorganisaties vinden ze het een goed idee om in internationaal verband afspraken te maken over de beveiliging van brandstoftanks in trucks.
Het rapport van de onderzoeksraad, die onder leiding staat van Pieter van Vollenhoven, we gemaakt naar aanleiding van drie grote tankautobranden met gevaarlijke stoffen in 2001, 2003 en 2005. In alle gevallen raakte de brandstoftank van de vrachtauto lek door een ongeval. Een van de aanbevelingen is dat de brandweer bij ongevallen met tankauto’s sneller informatie moet krijgen over de lading en het betreffende voertuig.
Bron: Nieuwsblad Transport