TLN is er voorstander van om bepaalde Oost-Europese werknemers tot ons land toe te laten om zodoende het tekort aan vrachtautochauffeurs terug te brengen.

Reden hiervoor is dat de transportsector kampt met een groot tekort aan chauffeurs. Bovendien gaat het goederenvervoer de komende jaren toenemen met minstens 40 procent. Daarvoor zijn er nieuwe werknemers nodig. Algemeen voorzitter Mich van der Harst vindt dat Nederland veel te lang aarzelt met het openen van de grenzen. Het beschikbare arbeidsaanbod is daardoor vrijwel opgedroogd, aldus Van der Harst.
TLN is blij dat in de brief, die staatssecretaris Van Hoof schrijft aan de Tweede Kamer, staat dat het zogenaamd flankerend beleid goed is geregeld. De overheid heeft daarmee voldoende instrumenten in handen om oneerlijke concurrentie in de sector te voorkomen. Om het chauffeurstekort aan te pakken zet TLN naast het vrij verkeer van werknemers ook in op het vergroten van instroom in de bedrijfstak. Hiervoor is een speciale taskforce ingezet onder voorzitterschap van oud-minister van Verkeer en Waterstaat Annemarie Jorritsma.
Auteur: Pieter Wieman