Ga naar hoofdinhoud

TLN: “Meer onderzoek naar bruggen hard nodig”

Transport en Logistiek Nederland (TLN) is ‘gematigd positief’ over het aantal van twaalf bruggen die snel en intensief onderhoud nodig hebben. “Er is wel meer onderzoek nodig, en ook willen we weten hoe dat onderhoud uitgevoerd gaat worden en wat de gevolgen zijn voor het wegtransport”, aldus woordvoerder Mark Dijk in een eerste reactie. “Het is daarnaast jammer dat er weer met een beschuldigende vinger naar de vrachtwagen wordt gewezen.”

De Van Brienenoordbrug is een van de bruggen die snel onderhoud nodig hebbenRijkswaterstaat heeft in totaal 2020 bruggen en viaducten en 274 stalen bruggen geinspecteerd op verwachte levensduur. 1180 bruggen en viaducten moeten nader worden bekeken; 25 stalen bruggen hebben vermoeiingsverschijnselen. Twaalf van deze bruggen kampen met dusdanige vermoeiing dat maatregelen in de nabije jaren noodzakelijk zijn. Deze bruggen zijn inmiddels intensief geïnspecteerd en alle noodzakelijke reparaties worden uitgevoerd.
 
De twaalf stalen bruggen zijn:
 
• Ewijk (A50);
• Galecopperbrug (A12);
• Gideonsbrug (beweegbaar, A7);
• Moerdijkbrug (West, A16);
• Scharsterijn (beweegbaar, A6);
• Scharberg (A76);
• Boogbrug Geleen (A2);
• Muiderbrug (A1);
• Kreekrakbruggen (A58);
• Harmsenbrug (beweegbaar, A57);
• Suurhoffbrug (vast / beweegbaar, A15);
• Van Brienenoordbrug (vast, A16).
 
“Uiteraard wordt ook met de belanghebbende organisaties in het goederenvervoer over de weg contact opgenomen om een nadere uitleg te geven en om afspraken te maken over tijdige afstemming met de sector”, zo besluit minister Eurlings zijn brief aan de Tweede Kamer.
TLN zal dat overleg zeker op prijs stellen. “Hoe ga je dat onderhoud aanpakken, wat zijn de gevolgen voor het verkeer? Gaat het net als met de Hollandse Brug, of wordt een noodbrug gebruikt?”, zo stelt Dijk al wat voor de hand liggende vragen.
 
TLN vindt het wel jammer dat als oorzaak van de slijtage met de beschuldigende vinger naar de vrachtwagen wordt gewezen. Dijk: “Ik heb er zo mijn bedenkingen bij dat dit onderzoek juist nu naar buiten wordt gebracht, nu de Tweede Kamer vandaag discussieert over het tonnage van de LZV. Er is een groot gevaar dat er nu weer verkeerde emoties opduiken, terwijl het natuurlijk zonneklaar is dat de aslast bij een LZV van 60 ton, en dus het gevaar van slijtage bij bruggen, lager is.”
 
KNV laat in een reactie weten de zwakke bruggen een gevolg te vinden van onderinvesteringen in infrastructuur. Directeur Toet van KNV: “Al jarenlang zijn we met lapmiddelen bezig om de boel op de wegen draaiende te houden. Budget voor ‘houden’ ging ten koste van ‘bouwen’. Nu is het tijd om de negatieve trend serieus om te buigen. Extra investeringen, voor zowel onderhoud als nieuwe aanleg.”
 

 
Auteur: Arjan Velthoven

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer