Ga naar hoofdinhoud

TLN verbaasd over negatief CAO-advies

Werkgeversorganisatie Transport en Logistiek Nederland  is verbaasd dat na de CNV kaderleden ook FNV kaderleden het eindbod van de werkgevers van 7 maart met een negatief advies gaan voorleggen aan hun leden.

Door deze negatieve kleuring in het advies van de bonden zijn de plussen onderbelicht en de minnen uitvergroot, menen de werkgevers. Het eindbod voor de cao van beroepsgoederenvervoer is volgens de werkgevers ingewikkeld omdat twee cao’s van KNV en TLN worden samengevoegd en er een moderniseringsslag wordt gemaakt. In het volgens de werkgevers ‘evenwichtige pakket’ zitten zowel plussen als minnen, die beide goede toelichting verdienen.

Zo menen de werkgevers dat aan de belangrijkste plus, 10 procent loonstijging in 3 jaar, gemakkelijk wordt voorbijgegaan. Ook zien de werkgevers dat er erg veel nadruk wordt gelegd op het verlies van 18 ATV dagen van 1.100 oudere chauffeurs onder de KNV cao. Dit is volgens de werkgevers een te sterk uitvergrote min, die geen recht doet aan de belangen van de werknemers die er in ruil op vooruit gaan. In het eindbod staat namelijk dat 140.000 werknemers recht op 10 ATV dagen krijgen. De 8 dagen verschil met de KNV cao worden bovendien over drie jaar stapsgewijs afgebouwd.

TLN is van mening dat het eindbod het verdient serieus te worden overwogen met de juiste objectieve en samenhangende feiten. TLN roept werknemers op zich goed te laten informeren door hun bond en ook door te vragen op de plussen.

15 reacties op “TLN verbaasd over negatief CAO-advies

  • LG

    Heb het als chauffeur goed door gelezen, en dit voorstel van de werkgevers, is een goed voorstel…, waar we mee kunnen leven de komende 3 jaren… De bonden zit in dit verhaal niet goed bezig…, lijkt meer een manier om zieltjes te winnen…

    Je moet als chauffeur eens goed gaan nadenken, hoe blijft onze nederlandse beroepsgroep interessant…voor jou en je baas.

    Door onderscheidend te zijn met rest, door betere kennis van zaken: o.a. talenkennis, betere en verzorgende presentatie bij de klanten en goed onderhouden materiaal en materiaal kennis.

    1. Marcel

      Toch nog eens leren lezen denk ik.

      Lees het verhaal van Adrie maar.

      De loonsverhoging betaal je zelf.

      Je raakt vrije dagen kwijt. Overuren 15 % minder. Nee jij let niet op.

      Je hebt nu in D5 nog geen 1700 euro. Maar bruto net te veel voor toeslagen.

      Er zijn genoeg beroepen waar je meer krijt met minder doen minder verantwoordelijkheden en meer privetijd.

      1. Toe nou ff jongens alleen sec die loonsverhoging is het dus. Wij en jullie (lees binnen en buiteland chauffeurs) gaan er op achteruit begrijp het goed je houd er per saldo een zak patat aan over in 3jaar gvd nee dit is gort voor de domme kippen en dat zijn jullie die hier mee instemmen pfffff weltrusten

      2. Toe nou ff jongens alleen sec die loonsverhoging is het dus. Wij en jullie (lees binnen en buiteland chauffeurs) gaan er op achteruit begrijp het goed je houd er per saldo een zak patat aan over in 3jaar gvd nee dit is gort voor de domme kippen en dat zijn jullie die hier mee instemmen pfffff weltrusten . Het is nu tijd om op te staan en doe dat dan ook stink er niet in .

      3. adrie

        nee hoor hoeft nie als chauffeur heb je de zelfde verandwoordelikheid als een piloot alleen het loon loopt wat achter wat jij ver teld is dat we maar wat minder moeten verdienen om dat dat belasting techtnies beter uit komt kun je me ver tellen hoeveel werkgevers er nog e6 betalen aan chauffeurs die internationaal rijden zo als dat behoord
        2 ken ik er maar dat ter zijde al ge dacht wat er met je pensioen gebeurd als je minder gaat ver dienen de enige opstie is dus nog meer loons verhoging a3 (toeslagen zijn voor mensen die slecht betaald worden )

  • jan

    Het verminderen van de toeslag voor overuren wordt hier helemaal doodgezwegen…

  • adrie

    TLN.denkt dat chauffeurs niet kunnen rekenen
    de 10% waar ze het over hebben komt neer op 3jaar koopkracht handhaving
    de laatste 4% is een loontrede die geen enkele werkgever gaat betalen 70% doet dat nu ook niet
    dan is er de 15% die van de over uren af zou moeten perdirect
    wetende dat 45% van het loon van een chauffeur bestaat uit overuren
    is dit eerder een achteruit gang dan een vooruitgang
    een diererekte verhoging van 10% en nog 3 jaar 3% per jaar komt meer in de richting dan kan een chauffeur misschien een keer normaal rond komen met 40 uur werken (met 1400euro netto voor 40 uur doe je niet zoveel) grtn a3

  • Jos

    Nu zeggen ze zelf ook alleen maar de pluspunten
    Over de minpunten hoor je ze nu ook niet

  • Opa

    T zijn alleen maar graaiers die werkgevers

  • Eddy

    Deze heren denken anders met hun dikke beurs. Eddy

  • rob

    Welke toekomst? ?? Over 2 jaar rijden de vrachtwagens zichzelf en is ons beroep een oude ambacht. Je kan hoog uit mee als magazijnmeester.

    1. Cees

      Lijkt me erg relaxed Rob. Dagen van 12-14 uur maken zonder stress. Er zijn al zo veel ambachten uitgestorven.

  • Reob

    Goed verhaal TLN, ff vergeten te vertellen dat de bovenwettelijke vakantiedagen weg zijn….ja ja, het geld komt in een potje en daar mag je dagen voor kopen. Moet het bedrijfsbelang er natuurlijk niet tussenkomen… Heb je als chauffeur dus mooi niets meer over te vertellen. Beschamend!

  • Ten eerste; Maak een nieuwe makkelijk te begrijpen CAO. Ten tweede; Zet er duidelijk in hoeveel loonsverhoging je krijgt in 3 stappen telkens 4% plus prijs index , in zes jaar 15% af van je overuren behalve de weekend uren 150 en 200% want het blijft een weekend. Ten derde; Maak de hele Cao,,VERPLICHT” en zeker de loonperiodieken alleen zo krijgt iedereen zijn 12% want dat wordt wel eens tijd, er word nu al flink meer werk in je dag /nacht gestopt het ziekteverzuim loopt op. Ten laatste ; De hele conjectuur stijgt zelfs de overheidsfinanciën lopen miljarden omhoog dus mogen wij nu a u b ook eindelijk eens een basisloon wat ook een buschauffeur verdiend?

  • Theo

    Zonder de toeslagen ziet het er bij niet goed uit.
    Hier word alleen maar aan de jongeren en aan de chauffeurs gedacht die niet meer dan 40 uur maken, En niet aan de trouwe en oudere medewerkers die altijd klaar staan.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer