Nu de situatie in het wegtransport verbetert moet de branche volgens TLN voorzitter Mich van der Harst oppassen voor een varkenscyclus: “Beter is het te investeren in de kwaliteit van het klantenbestand.”
Met andere worden geef voorrang aan de klanten waar je goed aan verdient en stop met verliesgevende opdrachten.

Ik pleit daarom voor een bezinning op de bedrijfsstrategie, om met goed onderbouwde en open argumenten op te komen voor de structurele gezondmaking van onze positie. De rol die transportbedrijven en logistieke dienstverleners vervullen in het totale economische proces is uitermate cruciaal, maar in veel gevallen komt dat helaas niet tot uiting in waardering en resultaten. Wij zullen die positie en die waardering zelf moeten afdwingen. En dat is in de economie ook heel normaal.”
Verder pleit Van der Harst ervoor chauffeurs uit de nieuwe EU lidstaten tot ons land toe te laten. Zorgen maakt de TLN voorzitter zich over het toenemende protectionisme en over de EU-plannen op het gebied van veiligheidseisen.
Van der Harst is verder positief over de groeikansen van de Nederlandse logistieke sector: “Ons land is voor wat betreft de enorme groei in de goederenstromen vanuit China, India en andere Aziatische tijgers in Europa beter gepositioneerd dan welk ander land dan ook. Met de diepgang en de faciliteiten van de Rotterdamse haven, straks nog met Maasvlakte 2 er bij, en met Schiphol hebben we sterke troeven. We kennen allemaal de getallen: de vraag naar transport en logistieke dienstverlening gaat de komend 15 jaar bijna verdubbelen. Dat is een veel snellere groei dan die van de totale economie.”
De complete jaarrede van Van der Harst is te lezen op de website van TLN.