TLN wil Fast Lane in Calais • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

TLN wil Fast Lane in Calais

Transport en Logistiek Nederland wil in Calais een ‘Fast Lane’ geaccrediteerde vervoerders om vertragingen te minimaliseren. Ook moet het vluchtelingenkamp daar zo snel mogelijk verplaatst worden. Transportondernemers en TLN spraken deze week over de problematiek in Calais.

calaisDe regelmatige verstoringen van het treinverkeer tussen Calais en Engeland door vluchtelingen die naar Engeland willen reizen maken het vrijwel onmogelijk om, met name dagverse goederen, op tijd in de Britse winkelschappen te krijgen. Transportbedrijven moeten nu al lading weigeren omdat ze niet kunnen voldoen aan de leveringstijden die opdrachtgevers eisen. Bovendien kunnen bedrijven de investeringen in veiligheid van goederen en chauffeurs niet doorberekenen. TLN gaat nu met de autoriteiten in gesprek over een ‘Fast Lane’ voor geaccrediteerde vervoerders om vertragingen te minimaliseren. Bovendien moet Frankrijk ook de eerder gemaakte afspraken over het verplaatsen van het kamp bij Calais zo snel mogelijk nakomen.

Bedrijven die voldoen aan de zware beveiligingseisen van de UK Border Force voor chauffeurs, vracht en vrachtauto kunnen nu reeds geaccrediteerd worden. Om aan deze eisen te voldoen moeten transportbedrijven flink investeren. Deze investeringen gaan verder dan de fysieke beveiliging van de vrachtauto. Chauffeurs moeten ook getraind worden in het uitvoeren van inspectie- en beveiligingsprocedures. Geaccrediteerde bedrijven moeten naar het oordeel van TLN dan ook het voordeel hebben om snel de toegangsprocedures tot de trein te doorlopen en zo min mogelijk last hebben van vertragingen.

Vervoerders hebben op dit moment geen goed alternatief voor de treinverbinding tussen Frankrijk en Engeland. De hoge frequentie van de trein bij Calais, ongeveer 5x per uur, maakt het gebruik van de tunnel ideaal voor het transport van dagverse Nederlandse producten. Bovendien is dit met drie kwartier de snelste overtocht. Een overtocht met de ferry, bijvoorbeeld vanaf Duinkerken, kost minimaal 2 uur en is ook duurder. Gesprekken met opdrachtgevers over het doorberekenen van hogere kosten en langere transporttijden zijn op dit moment vrijwel onmogelijk.

Een Fast Lane is een aparte baan voor vrachtauto’s die alleen toegankelijk is voor auto’s van geaccrediteerde bedrijven. Met de instelling van een ‘Fast Lane’ wordt de overlast voor transportbedrijven wat betreft vertragingen beperkt.

De onveiligheid rond Calais door de aanwezigheid van het vluchtelingenkamp wordt hiermee niet weggenomen. Frankrijk moet dan ook snel werk maken van de gemaakte afspraak om het kamp te verplaatsen. De berichten in de media over het aanbrengen van betere voorzieningen in het kamp, duiden volgens TLN eerder op stabilisatie dan op verplaatsing.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer