Ga naar hoofdinhoud

TLN: ‘Zo snel mogelijk invoering km-heffing vrachtverkeer’

Transport en Logistiek Nederland wil vaart maken met invoering van een kilometerheffing voor het vrachtverkeer. In zijn column in het ledenblad zegt voorzitter Arthur van Dijk een kortere termijn voor ogen te hebben dan minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat. De stellingname van Van Dijk is opmerkelijk, want eerder was hij niet zo enthousiast over de kilometerheffing voor trucks.

Van Dijk zegt in zijn column (lees de originele versie onderaan dit artikel) het liefst één regime te zien voor al het verkeer, omdat dat het grootste effect sorteert op het vlak van mobiliteit. Hij ziet het echter als een gegeven dat het regeerakkoord alleen beprijzing van het weggebruik door goederenvervoer noemt. In dat geval wil Van Dijk dat die maatregel zo snel mogelijk wordt ingevoerd. “Waarom? Simpelweg omdat onze leden een gelijk speelveld verdienen. Waar zij inmiddels in heel veel landen een vorm van kilometerheffing krijgen opgelegd, mogen buitenlandse vervoerders nog altijd ‘gratis’ door Nederland rijden”, schrijft de TLN-voorzitter. Hij wil, met het oog op een eerlijker speelveld, meer vaart dan de 5 jaar die de minister eerder noemde als noodzakelijke voorbereidingstijd. Van Dijk noemt nu dus een betere concurrentiepositie voor Nederlandse transporteurs als uitgangspunt om de km-heffing wèl in te voeren, terwijl hij vorig jaar nog pleitte om vooral geen kilometerheffing voor trucks in te voeren omdat die de concurrentiepositie van transportbedrijven juist verslechterde. 

Van Dijk noemt nog een goede reden om snel werk te maken van een kilometerheffing voor vrachtauto’s in Nederland. Bij de totstandkoming van het nieuwe kabinet is namelijk bepaald dat de opbrengsten uit deze heffing ten goede komen aan de transportsector. “De kilometerheffing is daarmee een goed middel om het transport in ons land verder te verduurzamen en het is niet meer dan eerlijk dat degene die het geld opbrengt het ook terugkrijgt om te kunnen investeren”, verwoordt Van Dijk een van de speerpunten van het beleid van TLN. Ook hiermee neemt hij een ander standpunt in dan voorheen, een heel ander standpunt zelfs. In oktober vorig jaar, bij het bekendmaken van het regeerakkoord, noemde hij het terugvloeien van tolgelden naar de transportsector ‘een sigaar uit eigen doos’.

Een woordvoerder van TLN schaart de uitspraken van Van Dijk onder de noemer ‘voortschrijdend inzicht’. “Die kilometerheffing komt er nu eenmaal, daar valt niet meer aan te ontkomen. Wij zijn blij dat het geld dat de transporteur betaalt terugvloeit naar de sector. Daarnaast juichen wij het toe dat buitenlandse transporteurs nu ook in Nederland gaan betalen, net zoals wij dat doen in onder meer België en Duitsland.”

Lees de column van Arthur van Dijk

8 reacties op “TLN: ‘Zo snel mogelijk invoering km-heffing vrachtverkeer’

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer