TLN en Fenex te spreken over nieuwe faciliteiten e-commerce • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

TLN en Fenex te spreken over nieuwe faciliteiten e-commerce

Transport en Logistiek Nederland (TLN) en FENEX zijn te spreken over de nieuwe faciliteiten van de Nederlandse douane om e-commerce zendingen te verwerken. E-commerce zendingen kunnen daardoor sneller, efficiënter en veiliger de EU-grens passeren. Voor de positie van Nederland als logistieke draaischijf en regisseur is dit een goede stap, aldus TLN en FENEX. Door een verouderde systematiek dreigde logistiek Nederland een achterstand op te lopen bij de explosieve groei van wereldwijde e-commerce. Die achterstand wordt nu ingehaald door verbeterde faciliteiten, die ook voor meer partijen toegankelijk zijn.

De mogelijkheden die de Douane tot voor kort bood voor het verwerken van kleine zendingen met een ‘te verwaarlozen waarde’, waren verouderd en beperkt toegankelijk voor met name MKB-bedrijven. Hierdoor leek Nederland een achterstand te krijgen als interessante draaischijf voor het verwerken van e-commerce zendingen. Het nieuwe systeem is toegankelijk voor alle partijen die transacties doen die langs elektronische weg tot stand komen en aan douaneformaliteiten onderworpen zijn.

Directe informatie-uitwisseling

In het nieuwe systeem kunnen bedrijven en Douane direct gegevens uitwisselen. Op basis van deze gegevens kan de Douane geautomatiseerd een risicoselectie doen. Controles kunnen dan beter worden gepland waardoor er minimaal oponthoud in de logistiek ontstaat. Indien nodig, vullen bedrijven die gegevens later aan met meer gedetailleerde informatie. Dergelijke werkwijzen bestaan al sinds jaren bij de Douane, maar vergden voor e-commerce aanzienlijke investeringen in automatisering door bedrijven.

Tevredenheid

TLN en FENEX zijn tevreden met de nieuwe faciliteiten. Met deze ontwikkeling draagt de Douane bij aan gunstigere omstandigheden voor alle partijen die te maken hebben met internationale e-commerce.

Veranderingen

E-commerce is de afgelopen jaren explosief gegroeid. Met die groei is ook de markt van logistieke dienstverlening gaan verschuiven. Consumenten bestellen hun goederen steeds vaker bij internationale webshops en producenten, soms zelfs zonder tussenkomst van retail en groothandel. Daardoor zijn internationale zendingen kleiner van omvang; pakketjes in plaats van pallets of hele containers. Het aantal zendingen is daardoor wel fors toegenomen. Deze verschuiving levert diverse uitdagingen op als het gaat om de douaneafwikkeling van deze sterk gegroeide goederenstroom. Nederland zet sterk in op de organisatie en slimme en efficiënte afhandeling van dergelijke stromen.

https://www.youtube.com/watch?v=tmhlLcsC-so

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer