Ga naar hoofdinhoud

TNT geeft startschot voor Rotterdamse proef met elektrische bedrijfsauto’s

Vanmorgen hebben burgemeester van Rotterdam Ivo Opstelten en Peter Bakker, voorzitter Raad van Bestuur van TNT, twee elektrische bedrijfsauto’s van TNT gepresenteerd. Daarmee zal in de regio Rotterdam worden getest in het kader van het Rotterdam Climate Initiative.

Links de Smith Newton, rechts de Edison - Foto: Capital Photos

De twee voertuigen van Smith Electric Vehicles, een Smith Edison EV van 3,5 ton en een Smith Newton EV van 9 ton, zullen emissievrij rijden in gebieden met veel verkeer. De pilot draagt bij aan de doelstelling om de CO2-uitstoot in Rotterdam in 2025 te halveren ten opzichte van 1990.

“Dit is een uitstekend voorbeeld hoe ecologische winst samen kan gaan met economische winst, door innovatief ondernemerschap”, aldus Opstelten. “Het Rotterdam Climate Initiative (RCI) ondersteunt dit soort pilots en biedt een platform om de haalbaarheid van het concept te testen. We zijn er trots op dat TNT ervoor heeft gekozen met ons samen te werken en heten hen welkom als onze nieuwste businesspartner.” Opstelten is voorzitter van RCI.

Peter Bakker: “TNT verwacht dat elektrische voertuigen een sleutelelement zullen vormen voor de toekomstige afhaal- en aflevernetwerken in de sterk geürbaniseerde binnensteden, waar meer en meer beperkingen aan de uitstoot zullen worden opgelegd. Het partnerschap met het Rotterdam Climate Initiative lag voor de hand.”

Ivo Opstelten rijdt mee in de Smith Edison bestelauto van TNT


De Smith Edison wordt ingezet rond het centrum van Rotterdam en zal gemiddeld circa 40 stops maken om documenten en pakjes af te halen of af te leveren. De Newton zal in en rond het centrum van Rotterdam rijden en gemiddeld 15 tot 20 stops maken. Juist op deze stop-start trajecten hebben elektrische voertuigen een groot voordeel boven de conventionele verbrandingsmotoren die dan het meest inefficiënt en vervuilend zijn.

De Newton is uitgerust met 6 accupacks die zorgen voor een actieradius van 140 tot 200 kilometer en kan een lading van 3000 kilogram vervoeren. De Edison, afgeleid van de Ford Transit, is uitgerust met 3 accupacks waarmee 120 tot 220 kilometer kan worden gereden met en een lading van 880 kilogram kan worden vervoerd. Beide voertuigen kunnen in 8 uur worden opgeladen en hebben een topsnelheid van 80 km/h. De voertuigen zijn bijna geheel recyclebaar en bovendien geluidsarm.

Als de pilot in Rotterdam succesvol blijkt, is TNT van plan de tests uit te breiden naar andere landen en overweegt het concern elektrische voertuigen toe te voegen aan het wagenpark voor gebruik in andere steden.

 

Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland is kritisch over de pilot. In het NOS Radio 1 Journaal zegt TLN te vinden dat onderbelicht wordt dat er ook energie nodig is om de benodigde elektriciteit voor de TNT-auto’s op te wekken.. Daarnaast wijst TLN erop dat de accu’s van de auto’s slechts een beperkte actieradius hebben en de auto’s daardoor uitsluitend voor gebruik in de stad geschikt zijn.

 



Auteur: Arjan Velthoven

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer