Spoorbeheerder ProRail heeft afgelopen vrijdag een akkoord bereikt met onder andere vervoerder Railion over de tarieven voor gebruik van de Betuweroute en het reguliere spoornet.

Algemeen directeur Dick van den Broek Humphreij (EVO): “De hoogte van het afgesproken tarief komt dichtbij het eindbod dat verladers en vervoerders al op 15 mei dit jaar hebben gedaan.
Het zag er een tijd naar uit dat de komende jaren de tarieven met onacceptabel hoge sprongen zouden stijgen. Ook waren grote bedrijven bezorgd over de gewichtscomponent in de tariefsopbouw, waardoor bulkvervoer schreeuwend duur zou worden. In dat geval hadden veel verladers moeten uitwijken naar de weg en zou het gebruik van het spoornet voor het vervoer van goederen drastisch afnemen. En met de te verwachten groei van goederenvervoer hebben we zowel weg, water als spoor nog hard nodig.”
Een half jaar lang heeft het bedrijfsleven naar zeggen van EVO vervolgens in onzekerheid gezeten over de uitkomst. Veel ondernemers konden hun vervoersplanning voor de komende jaren met moeite maken, omdat onduidelijk was hoe duur het spoorvervoer zou gaan worden.
auteur: Pieter Wieman