fbpx Ga naar hoofdinhoud

Training ‘Speciaal Transport’ bij Broshuis

(MEI 2015) – Speciaal transport vereist speciale aandacht, ook daar waar het gaat om ladingzekering. Dat vond Broshuis in Kampen een prima reden om een eigen Code 95-opleiding op te tuigen. ”Over standaard ladingzekering zijn heel veel opleidingen in de markt, maar ons materieel vereist specifieke kennis en aandacht. Wij hebben als geen ander die expertise in huis en daar doen onze klanten nu hun voordeel mee”, aldus Broshuis. TTM.nl liep een dagje mee.

Broshuis heeft behoorlijk geïnvesteerd in de opleiding voor de Code 95. Zo werd er een keurig klaslokaal ingericht, compleet met een rek ladingzekeringsattributen, een duidelijke projector en, heel belangrijk, een professionele koffiemachine. ‘De koffie staat vanaf half acht klaar, maar we beginnen om acht uur’ staat er op de informatiebrief. Nu is zaterdagochtend half acht normaal gesproken een tijd dat er nog niet zo veel activiteiten zijn, maar bij Broshuis staan de eerste chauffeurs al voor de deur. Binnen leggen instructeurs Piet van Urk en Henk Bosgraaf de laatste hand aan de voorbereidingen, terwijl de chauffeurs binnendruppelen. De opkomst lijkt prima met een man of twaalf, en klokslag acht uur klinkt het startschot.

 

Henk Bosgraaf legt het allemaal nog een keer uit. Piet van Urk weet met veel praktijkvoorbeelden en humor de aandacht vast te houden. Broshuis is gespecialiseerd in opleggers voor het speciale werk. Piet van Urk (rechts) begeleidt een cursist bij het rekenwerk. Kijk, zo doe je dat! Genoeg praktijkvoorbeelden bij de training van Broshuis
Goed oefenen, wel staan je collega's je op de vingers te kijken Serious business

Speciaal
De reden voor de cursus ‘Speciaal Transport’ voor de Code 95 werd ingegeven door het bestaande aanbod op de markt. Piet van Urk: “Er zijn heel veel cursussen in het kader van de verplichte nascholing, met name op het gebied van ladingzekering. Dat gaat echter alleen maar over huifopleggers, koeltrailers en gesloten opbouwen, maar nooit over het speciale transport. Dat is ook lastig, want speciaal transport is niet voor niks speciaal. Je komt in dit werk als chauffeur dagelijks voor nieuwe uitdagingen te staan, maar een aantal basiselementen is altijd dezelfde. Die willen we de chauffeurs graag meegeven bij deze cursus. Onze insteek is dan ook dat dit een cursus is waar je echt iets van opsteekt.”

Praktijk
De cursus omvat voorbeelden uit de praktijk over hoe het niet, maar vooral hoe het wel moet. Speciaal transport blijft vakwerk en dat vereist veel van de chauffeurs. Het beladen van een speciale lading bijvoorbeeld is iets dat de meeste chauffeurs op goed gevoel doen. “Vandaag gaan we eens precies berekenen hoe dat moet. Niet omdat je het normaal niet goed deed, maar om meer inzicht te krijgen in de materie. Bovendien wordt de politie in toenemende mate opgeleid om het ook uit te kunnen rekenen, en dan kun je maar beter zorgen dat je het goed gedaan hebt”, aldus Piet. Hij deelt de opgaves uit waarna we met de bijgeleverde rekenmachines aan de bak kunnen.

Rekenen
Op de opgave staat een drieassige semi-dieplader (uiteraard een Broshuis) en een kist met een gewicht van 30 ton. Het zwaartepunt van die kist ligt uit het midden om het allemaal wat ingewikkelder te maken. Het gewoon op de oplegger plaatsen zoals op de tekening leidt volgens de zakjapanner al snel tot overbelading van de drie trailerassen. Misschien nog wel erger is, is dat de aangedreven as van de trekker op die manier veel te weinig gewicht krijgt. Piet: “Ooit gehoord van de 20-procents regeling? Er moet altijd minimaal 20 procent van de lading op de trekas rusten, en dat haal je zo niet. Minder dan die 20 procent kan gevaar opleveren, want dan heb je gewoon geen tractie. Kortom, verzin een oplossing voor dit probleem.’’ Er wordt naarstig gerekend en uiteraard is het vrij eenvoudig. Gewoon de kist omdraaien blijkt voldoende, maar de boodschap is duidelijk. Even uitrekenen is eenvoudig en voorkomt narigheid onderweg.

Ladingzekering
De resultaten van alle sommetjes en de oplossingen die de cursisten bedenken worden uitgebreid behandeld, en het is duidelijk dat we hier met ervaren chauffeurs te maken hebben. Opvallend is dat de meesten het zonder te rekenen ook al goed hadden gedaan. Duidelijk een kwestie van het ‘timmermansoog’ dus. Toch is het zaak om ook te kunnen onderbouwen waarom het op een bepaalde manier gedaan is, en dan is de rekenmethode erg handig. Na uitleg over het laden van de kist en de berekeningen daarvoor wordt er ook berekend hoe deze lading vast te zetten is. Wat is er nodig om deze lading veilig te vervoeren en welke eisen stelt de (Duitse) politie daar aan? Hiervoor worden allerlei voorzieningen en materialen besproken zoals spankettingen, spanbanden en antislip matjes. De discussies zijn af en toe levendig en instructeurs Henk en Piet vinden dat prima. “Zo’n klas als vandaag geeft veel feedback en dat werkt fijn. Het houdt iedereen bij de les en het geeft ons de kans om in te haken op allerlei thema’s die spelen in de praktijk. Het voordeel is dat zowel Piet als ik beiden ook dagelijks in die praktijk werkzaam zijn. Piet als demonstrator en instructeur bij Broshuis en ik als begeleider in het speciaal transport”, aldus Henk.

Instinkers
Na de prima lunch gaan we de praktijk in. In een van de hallen van Broshuis staan twee opleggers klaar met lading, ladingzekeringmaterialen en nog twee opgaves. Ook nu moet eerst bepaald worden hoe de lading te plaatsen op de semi-diepladers. Ook nu moet er berekend worden hoe de lading moet staan en hoe de boel gezekerd moet worden. Uiteraard zijn er een paar leuke instinkers ingebouwd in de opgaves, waardoor ook hier een levendige discussie ontstaat. De opgaves worden namelijk in kleine groepjes gemaakt waarbij Henk en Piet steeds over de schouders meekijken. Het zorgt voor een bijzonder prettige sfeer, maar het leidt ook tot nieuwe inzichten bij een aantal chauffeurs.

Broshuis App
Na het praktijkgedeelte worden de opgaves in het klaslokaal geëvalueerd, en ook dat leidt tot vruchtbare discussies. Duidelijk is wel dat alle chauffeurs zoals ze hier in de klas zitten het eigenlijk ontzettend goed doen in de praktijk, alleen weten ze vaak niet zo goed na te rekenen of het ook echt klopt wat ze doen. Toch wordt dat steeds belangrijker. Zelfs de verladers eisen steeds vaker een beladings- en ladingzekeringplan, maar vaak wordt dat bij speciale transporten al van te voren aangeleverd. Om het de chauffeur een stuk eenvoudiger te maken is er echter ook een App die gratis te downloaden is. In die App kun je je trekker aangeven en verschillende opleggers waar je mee werkt. Het werkt bijzonder eenvoudig, maar pas op: als chauffeur blijf je zelf aansprakelijk en je kunt dus nooit de schuld geven aan de App!

Voor de Broshuis App ga je naar de Appstore of Google Play. De online versie van de Broshuis calculator is via deze URL te bereiken: http://www.broshuis.com/nl/service/aslast-programma.html

Tekst en foto’s:
Iep van der Meer

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van mei 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

 

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer