Een internationaal, vijf jaar durend onderzoek van de International Roadtransport Union (IRU) laat zien dat een op de zes internationale chauffeurs weleens overvallen is. De kosten van de transportcriminaliteit wordt geraamd op 7 miljard euro.
De resultaten van het onderzoek, dat werd uitgevoerd onder ruim 2000 chauffeurs, laten volgens de
IRU zien dat er snel actie moet worden ondernomen door de Europese overheid en alle partijen in de internationale transportsector om snel de veiligheid voor chauffeurs te verbeteren.
Het onderzoek, dat IRU samen deed met
International Transport Forum (ITF) vond plaats onder chauffeurs en transportbedrijven in meer dan 35 landen uit Europa, de Balkan en Centraal-Aziatische landen in de periode van 2000-2005.
De belangrijkste resultaten van het onderzoek zijn:
– 17 procent van alle ondervraagde chauffeurs zijn gedurende de vijf jaar van onderzoek een keer overvallen;
– 30 procent van de overvallen chauffeurs is dit meer dan eens overkomen;
– 21 procent van de chauffeurs kreeg te maken met fysiek geweld;
– 60 procent van de overvallen hadden het voertuig met lading als doel, 40 procent ging om diefstal van persoonlijke eigendommen van de chauffeur;
– 42 procent van de overvallen vond plaats op truckstops of -parkeerplaatsen;
– 66 procent van de overvallen vond plaats tussen 22.00 en 6.00 uur;
– 30 procent van de overvallen chauffeurs deed geen aangifte bij de politie;
– landen met de hoogste percentage overvallen waren Roemenië, Hongarije, Polen en de Russische Federatie.
De directe kosten van de onderzochte overvallen worden geschat op 12 miljoen euro. De totale kosten van transportcriminaliteit in de genoemde periode voor de totale Europese transportsector wordt beraamd op 7 miljard euro.
Het onderzoek stelt dat de nationale overheden van elk land veilige truckstops en parkeerplaatsen realiseren en onderhouden. Ook dient er in elk land een eenheid te komen die zich permanent bezighoudt met transportcriminaliteit. De publiek private samenwerking op het vlak van transportcriminaliteit moet ook verder verbeterd worden, aldus de onderzoekers. Dat kan gebeuren door betere informatie-uitwisseling, betere communicatie tussen transporteurs en chauffeurs, snelle follow-up van incidenten door de politie, betere interne veiligheid bij transporteurs en gerichte veiligheidstraining van chauffeurs.
Lees het complete rapport van de IRU (in het Engels) in het attachment hieronder.