De ‘Transport Info Days’ die afgelopen dinsdag plaatsvond in het Euretco Expo Center in Houten is goed bezocht. Bijna 300 bezoekers namen deel aan de vierde editie van dit evenement, dat werd georganiseerd door de Transportplaza-partners Teleroute, BP, PTV Benelux, Randstad Transport en UTA.

De belangstelling van de deelnemende transporteurs en eigen vervoerders ging dit jaar vooral uit naar de 48-urige werkweek, de controle op de Europese rij- en rusttijdenverordening, ladingdiefstal, het zo goed mogelijk inzetten van je personeel, duurzame logistiek en het gebruik van navigatie op de boordcomputer.
Een volle zaal trok o.a. Leon Ceelen van TLN, die de onrust rondom de 48-urige werkweek probeerde te nuanceren. Volgens deze Europese regeling mag maximaal gemiddeld 48 uur arbeid per week worden verricht over een periode van 26 weken. “In ons land geldt nog tot 2011 een overgangsregeling van gemiddeld 55 uur per week”, vertelt Ceelen. Hij geeft aan dat er ook wel wat speling in de arbeidstijdenregeling zit. “Je kunt de periode van 26 weken zelf per chauffeur vaststellen”, aldus Ceelen. “Ook vormt de beschikbaarheidstijd, die niet tot de arbeidstijd wordt gerekend, een grijs gebied in de regelgeving.”
De beschikbaarheidstijd is de tijd die de chauffeur niet op zijn werkplek is, maar wel beschikbaar om een rit aan te vangen of te hervatten. Hieronder valt ook de wachttijd waarvan de duur bekend is op het moment dat de wachttijd begint. Ceelen: “Dit is een rekbaar begrip, waarbij het voor een controleur lastig zal worden om aan te tonen dat de wachttijd vooraf niet bekend was.”
Advocaat Han Vallenduuk bevestigde de mening van o.a. TLN over de vijf richtsnoeren die onlangs zijn uitgevaardigd als als beleidslijnen voor de opsporings- en controle-ambtenaren van de rij- en rusttijdenverordening. “Het lijkt alsof er meer uitleg is gegeven, maar ze roepen tegelijkertijd ‘in het kwadraat’ meer vragen op”, vindt Vallenduuk. Dat geldt vooral voor de richtlijnen met betrekking tot tot het onderbreken van de rusttijd door overmacht of uitzonderlijke omstandigheden. “Voor ons juristen is dat trouwens wel goed. Want dan hebben we de mogelijkheid extra onduidelijkheid te zaaien. En bij twijfel is het voordeel voor de verdachte.”
Duurzame logistiek
Op de Transport Info Days bleek dat ook het thema ‘duurzame logistiek’ bij vervoerders begint te leven, getuige de belangstelling voor het Innovatieplatform Duurzame Logistiek en de Digiscan. Op www.duurzamelogistiek.nl is een overzicht te vinden van de verschillende initiatieven die door Connekt zijn opgezet. Op dezelfde site staat ook de Digiscan, een hulpmiddel waarmee een transporteur of logistiek dienstverlener zijn logistieke operatie kan analyseren. De Digiscan adviseert vervolgens welke efficiencymaatregelen genomen kunnen worden om te zorgen voor een lagere CO2-emissie.
Mark Appels, Area Manager North Europe bij Teleroute, introduceerde op de Transport Info Days de website www.transportplaza.eu. Deze is bedoeld als platform voor zowel informatie-uitwisseling als discussie over allerlei onderwerpen die spelen in transport en logistiek. Een beknopte samenvatting van alle lezingen op de Transport Info Days, plus enkele interviews met sprekers worden vandaag en de komende dagen gepubliceerd op www.transportplaza.eu.
Mark Appels, Area Manager North Europe bij Teleroute, introduceerde op de Transport Info Days de website www.transportplaza.eu. Deze is bedoeld als platform voor zowel informatie-uitwisseling als discussie over allerlei onderwerpen die spelen in transport en logistiek. Een beknopte samenvatting van alle lezingen op de Transport Info Days, plus enkele interviews met sprekers worden vandaag en de komende dagen gepubliceerd op www.transportplaza.eu.
Auteur: Sandra Waenink