Ga naar hoofdinhoud

Transport zoekt zich suf naar chauffeurs

Nederlandse transportbedrijven hebben het drukker dan ooit. De bedrijvigheid in de transportsector is in zes jaar niet zo hoog geweest. Al dat transport moet echter wel weggereden worden door mensen, en dat is het probleem: het tekort aan personeel wordt steeds groter. Bijna 40 procent van de transportondernemingen meldden voor het tweede kwartaal een tekort aan arbeidskracht.

Dat meldt TLN op basis van haar laatste conjunctuurenquête. De deelmarkten die het meest profiteren van de groei zijn de sierteeltsector en vervoer van bouwmaterialen, gaven de transportondernemers aan. Ook het tank / silovervoer en geconditioneerd transport (gekoeld en verwarmd transport) deden het goed in het tweede kwartaal. De internationale bedrijvigheid laat een stijgende lijn zien. Hier geven de transporteurs voor het eerst in meerdere jaren een cijfer boven de 8,0.

Het omzetniveau stijgt ten opzichte van het voorgaande kwartaal. Het winstniveau stijgt naar het hoogste punt sinds eind 2015. “Dat is heel belangrijk voor de transportsector”, aldus TLN voorzitter Arthur van Dijk. “De sector heeft na de crisis weer wat vet op de botten nodig. In de komende jaren komen er nog stevige investeringen in onder andere duurzaam / schoner materieel aan. Daar moet ook ruimte voor zijn”.

Volgens een groot aantal ondernemers zijn de prijzen nog steeds onder de maat. Het gaat vooruit, geeft de sector aan, maar een groot deel is nog steeds ontevreden over het prijsniveau. Dat laat ten opzichte van het vorige kwartaal een licht stijgende lijn zien. De grootste stijging van het prijsniveau zien we bij onder andere exceptioneel vervoer en  bouwmaterialenvervoer.

Onder meer door de vergrijzing en de sterk aantrekkende arbeidsmarkt kampt de sector, net nu ze weer opkrabbelt van de crisis, met een enorme krapte op de arbeidsmarkt. De vacaturegraad is op het hoogste punt in bijna 10 jaar. Ondanks allerlei succesvolle wervingstrajecten, waaronder het zij-instromers project waar 2000 chauffeurs uit voortkwamen, blijft het lastig genoeg goed personeel te vinden.

33 reacties op “Transport zoekt zich suf naar chauffeurs

  • jan

    Hoog tijd om het vak weer wat leuker te maken…

  • Anja

    Mn dochter wou altijd al op de vrachtwagen of de bus rijden. Maar toen ze zonder werk bij huis kwam te zitten toen kon ze eentest doen om de opleiding te mogen doen. Ik weet niet wat die test met t rijden te maken heeft. Ze is dus niet geslaagd voor die test dus mag ze die opleiding niet doen. Nu moet ze hierdoor haar passie rijden laten gaan. Zonde

    1. Philip

      Of gewoon zelf betalen, moest ik ook na negatief advies!

  • Hoe zal dat toch komen dat men zich suf zoekt, misschien wel.omdat ze SUF zijn.
    Eerst helpen ze de hele sector naar de klote door te weinig salaris te bieden, vervolgens de hele sector om zeep helpen met onbekwame MOE länder, en da gaan lopen janken dat ze niemand meer kunnen vinden die als Chauffeur aan d e gang wil, Graaien en Naai en jullie maar lekeer verder.

    1. J.Versluis

      Juist gezien. Laat ze de lonen maar flink opschroeven… dan hebben ze meer kans op goed opgeleide NEDERLANDSE chauffeurs.

  • Han heesakkers

    Lekker blijven zoeken. Ben al meer als 30 jaar onderweg maar heb het transport alleen maar achteruit zien gaan. Allemaal dank zij jullie leden die de Nederlandse chauffeur van de auto schopte om er zo.n geweldige moet lander met zíjn gekocht rijbewijs op te zetten.

    1. jeroen van rosmalen

      Ik zie liever een oprechte Pool dan een Hollandse likker.

  • NABOTH CORNELIS VAN LUIJK

    Wat is er nog leuk om chauffeur te worden. Er is een tijd geweest dat men nog verre reizen kon maken, het week end in de meeste landen mocht rijden, de routiers altijd open waren en men nog collega s had.Tegenwoordig komt men niet verder als parijs, uitzonderingen daargelaten. Men zit constant op de kok te kijken of men niet een paar minuten te lang rijdt.Er zijn talloze cursussen in het leven geroepen zoals code 95, ik ken chauffeurs die heel europa 40 jaar hebben doorkruist schadevrij en op hun zestigste nog code 95 moeten doen en intussen vemindert het aantal ongevallen niet en staat men steeds meer in de file.

  • Bram

    Gezien het asociale eerste loonbod van TLN moeten de heren vervoerders gewoon de hand in eigen boezem steken.
    Jarenlange afbraak door uitvlaggen en systematisch stelen en koeioneren van het personeel lijd idd tot een chauffeurs tekort.
    Gek he met een basisloon wat 50euro hoger ligt dan dat van een caissière bij de grootgrutter

  • Kristof Pec

    Ik ben voor 2 weken begonnen werken bij fabriek 3 ploegen dienst 7.5 uur PER DAG 37,5 WEEK werk klaar of niet ga je lekker naar huis en dat na 29 jaar achter stuur ik ben zo zat van dat gedoe in transport ,met de bas met de klanten en opdrachtgevers dan nog de tacho en niet gesproken over vinden parkerplaats laat in de avond en nog stijgende criminalietet lading diefstal kapot gesneden zeilen, brandstof gejat als je slaapt enorme druk op het werk en onderweg in de file …….maar ik miss mijn oude werk… dat wil ik kwijtraken….

  • Zullen we dus nu eindelijk maar eens RoRo-Rail concepten gaan toepassen?1 Zoals daar zijn voor onbegeleid gecombineerd vervoer:
    – Modalohr ( http://www.modalohr.com, http://www.viia.com),
    – CargoBeamer ( http://www.cargobeamer.com) en
    – Megaswing (door http://www.helrom.com overgenomen van http://www.kockumsindustrier.se);

    Voor – facultatief – begeleid gecombineerd vervoer:
    – Rollende Landstrasse, hetgeen wordt toegepast in de Alpenlanden en
    – Flexiwaggon ( http://www.flexiwaggon.se)

    a.zoutendijk@gmail.com

  • jack joosten

    ik lees hierboven hele goede opmerkingen:
    lage salarissen
    slechte arbeidsvoorwaarden
    bij het minste geringste een torenhoge boete
    een mentaliteit op de weg die absurd is
    “supervriendelijke klanten” (sommige)
    etc etc

  • H.Peters

    Je hebt een BBL plek nodig heb een zoon van 20 in bezit van autorijbewijs VCA en hefttruck maar die zoekt al 5 jaar na zo’n plek dus wat lullen jullie nou.

  • Natasja de Smit

    Nou ik heb mee gedaan die actie 2000 chauffeurs heb alles door staan maar zit nog steeds thuis. De bedrijven die er aan mee doen zijn niet te vinden in het noorden en als je ze vind dan willen ze eigenlijk geen vrouwen op de vrachtwagen. Mijn droom was vrachtwagen chauffeuse te worden maar ben nu bijna anderhalf jaar verder en heb nog steeds geen baan gevonden.

  • Jan

    Wat raar eerst word je eruit gewekt voor de polen (harry vos volk almelo ) en nu vragen ze chauffeurs zoek nu ook maar een poik

  • H.peters

    Wat een goed website plaats je een reactie wat gewoon de waarheid is word hij niet geplaatst.

  • chauffeur , 30 jr in transport ,int.erv., koelwagen ,ferrywerk , walking-Floor ,huif en tautliner , Veetransport, en tankwagen ADR. Alle diploma’s en rijbewijzen .
    Geen navigatie maar papieren plattegronden aanwezig.
    Momenteel sinds 2007 bij huidige werkgever , wil nieuwe uitdaging.
    Kom maar op met de aanbieding.

  • Pierre

    Zolang er nog bazen zijn die de boel uitbuiten voor een habbekrats op de eerste rij willen zitten en zelf met dikke auto’s rond rijden zal er geen mens chauffeur willen worden de hele dag uitgekafferd worden (planning cq laad/losadressen)voor iets meer dan een vakkenvuller bij appie

  • Bert

    Nou, Ik zie al heel wat mogelijke knelpunten en oplossingen, maar klaarblijkelijk gaan de wetten van vraag en aanbod in het transport niet op. Het is trouwens een ijzeren wet. Bij een daling van de conjunctuur is logistiek en transport de eerste sector die het merkt. Bij een opleving ook.

  • Hennie

    Zit al twee jaar thuis op een aanbieding te wachten of vraag om te werken,
    Wil geen contract, 10 Eurotjes netto overhouden, wat denk je , geen soelaas.
    Dus er is helemaal geen werk………
    Dit is een niet bestaand tekort creeeren door uitzendbureaus , die op deze manier hun omzet willen vergroten.

  • Dennis

    Wat moet je hier nou op zeggen? Eerst helpen ze zelf het transport om zeep door bussen vol Oostblokkers naar Nederland te halen! En als dan blijkt na aantal jaren dat het toch wel heel gortig word met dat volk mag de Nederlandse chauffeur weer op komen draven!? En het salaris maar eens wat aantrekkelijker maken!

  • Jeroen Gerritsen

    Dit is het gevolg van 15 a 20 jaar het beroep vrachtwagen chauffeur demoniseren, met opzet… om zo de nieuwe lidstaten van de EU een plek in de markt te geven.
    Geen loonsverhogingen geen onkosten vergoeding verhogingen en ga zo maar door…
    Dit was te verwachten… slim gespeeld.. branche kapot… zonde van het mooie vak.

  • Arthur

    Ik lees het stukje van anja , en ben het met haar eens . Mijn zwager kan moeilijk leren maar is goed met zijn handen en kan goed rijden met be combi. Wil veel werken maar ook gezakt bij het sectorinstituut. Hij wil dolgraag zijn rijbewijs halen, maar krijgt ook geen kans. Omgeving Tiel

  • D .Brandwijk

    Schroef eerst het salaris van de beroepchauffeur maar is flink op. Een werkster verdient meer per uur. Dan heb je kans dat er nog iemand gaat beginnen aan dit beroep.

  • Danny

    Ze moeten het salaris ook aantrekkelijker maken.

    In veel cao’s staan ook vaak uitzonderings clausules die alleen geldig zijn voor chauffeurs, zoals bepaalde toeslagen en vergoedingen zoals in de graan cao.

  • jo

    Laten ze maar lekker verder zoeken, klote werk, mijn gemiddelde werkdag is van 500-1800 als ik geluk heb op de container terminals, slecht salaris, netto nog géén 10 euro per uur. Staffellijsten, wat betekent 13 uur werken en dan twee uur pauze of zoiets, pure diefstal in deze branche, als je stopt om te piesen moet je je in de boordcomputer verantwoorden, voor tanken krijg je 10 min , voor afkoppelen 10 min enz. Veel getob met rijtijden, nergens kunnen parkeren, toren hoge boetes, stelende, urenschrappende bazen, veel werken, 60-65 uur in de week en als je dan ziek word willen ze je zo snel mogelijk dumpen. Géén rijskosten, helemaal niks, liefdadigheid. Wil je naar een dokter of tandarts, groot probleem, géén tijd voor, moet je tien keer doorgeven, bazen hebben weinig interesse in jou ..Overuur, netto hou je vast 9,40 euro per uur, pppffffff. Ja kan nog wel half uurtje doorgaan zo. Mijn dochter zit in de kinderopvang, is 24 en verdiend 3 euro per uur netto meer dan pa van 53, en m’n zoon is beroeps brandweerman en heeft netto wat ik heb met 80 overuren per 4 weken , dus bezint voor u begint als chauffeur, lijkt zo leuk maar mooie Scania of Daf of wat anders heb je ook na 4 weken wel gezien ..

  • rob

    ben nu buschauffeur 32 uur en netto 2000 euro met reiskosten.(komt nog 8% bij en nog 2 loonschalen.) 53 jaar dus totaal 24 atv dagen 7 compensatie dagen. einde rit zet de bus bij de pomp alwaar hij wordt afgetankt.loop dan naar auto ( 3 minuten wordt ook betaalt.en klaar) pauze wordt gewoon doorbetaald. en nu zijn ze in het transport aan het janken dat ze mij weggejaagd hebben. ??????? rare criminele figuren daar in het transport. overigens zeer weinig pensioen opbouw. daaro.

  • Sjef

    Ben 38 jaar chauffeur geweest, nationaal en internationaal.
    Ben niet gestopt omdat het slecht betaald werd ( de vele uren maakten dit goed) al is dit wel het geval en ook niet omdat ik een slechte baas had.
    Tevens niet omdat ik 70 a 80 uur per week maakte en dikwijls mooie ritten had, vaak GB en Ierland.
    Maar hoofdzakelijk vanwege de vele stompzinnige regeltjes en wetten, er is totaal geen vrijheid meer.
    Als een agent in bv. Belgie en Frankrijk je aan houd kun je al met je geld klaar gaan zitten..
    Als je dan een boete krijg voor een overtreding 4 weken eerder tussen Nederland en Engeland begaan, zakt je broek daar wel van af.
    Ik kon stoppen met 60 jaar en 4 maanden en heb het toen maar gedaan met de gedachte “beter wordt het niet”
    Ik heb nog wel eens heimwee, het was toch een apart leven, maar keer toch weer snel terug naar de realiteit.

  • Sander F.

    ..en Rob, nog aan het staken geweest of kan jij je collega’s overtuigen dat zij nog niet zo’n slechte CAO hebben? 😉

  • Sjep

    Staffel pauze!! Dat is bij mij de reden om het transport cao gedag te zeggen. Google maar en keihard mogen ze dit. We krijgen eindelijk loonsverhoging. Maar dan komt staffelpauze om de hoek kijken. Hoe kunnen we onze zeer bekwame chauffeur bestelen, nou dit lukt legaal! Gewoon bij mij 9.30u per maand pauze in houden op reguliere pauze. Leuk?!!! Nou nee ik werkte daar 16 dagen per maand word 1 dag ingehouden. Omgerekend betaalde ik 110,- abonementje om te mogen rijden bij hun x12 das aardig stelen vind ik. Dit gebeurd op grote schaal. Ik maakte op mijn digitale pas netjes mijn pauze uren klopte altijd.

  • jaap

    zoek al 4 maand in friesland naar chauffeurs werk na lichte hart aanval hoeven ze je niet meer 36 jaar gereden in de benelux voor uitzendberau ze schoppen je gewoon op straat.

  • Rinus

    Wat zijn voor mij de kansen dat ik met een onderbeenprothese nog chauffeuren

  • frank augustyns

    Als er één bankdirecteur te weinig is stijgt het loon van genoemde exponentieel. Als er tienduizenden chauffeurs tekort zijn, gaat men, zoals men in de middeleeuwen slaven per schip uit Afrika haalde, nu Oostblokkers per busje naar hier halen. Topgeleerden, waaronder de Europese politici zich wanen te zijn, hebben blijkbaar niets geleerd uit de geschiedenis. Het slavendom is ook opgehouden te bestaan. Aan de slavenbusjeschauffeurs komt, mede door de publieke opinie, ook vroeg of laat een einde. Topgeleerden kunnen , niettegenstaande ze denken dit wel te kunnen, de wet van vraag en aanbod niet verkrachten. Als er van iets te weinig is, zoals momenteel chauffeurs, moet, net zoals aangehaald voorheen voor de bankdirecteur, het loon stijgen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer