Nieuws

De transport- en logistieke sector is een dynamische sector waarin veel gebeurt en verandert. Maar wat houdt ondernemers in deze sector nou echt bezig? Dit heeft Beurtvaartadres, opgericht door brancheorganisaties evofenedex en TLN, bij haar klanten in de eindejaarsenquête uitgevraagd. Opvallendste uitkomsten zijn dat transportondernemers het afgelopen jaar een 7,3 geven en het kabinet Rutte een krappe voldoende: een 5,9.

Verdere opvallende bevindingen:

  • Bijna twee derde zag in 2018 het aantal opdrachten stijgen
  • Digitale datadeling en elektrisch rijden zijn de belangrijkste innovaties voor 2019
  • Nieuwe wet- en regelgeving houdt ondernemers veel meer bezig dan de Brexit

Vijf thema’s

In de enquête zijn vijf actuele branchethema’s voorgelegd. De cijfers, opmerkingen en samengevoegde resultaten geven een goed beeld van het sentiment in de transport- en logistieksector. De vijf thema’s:

  1. Situatie van het eigen bedrijf
  2. Trends in de branche, gericht op 2019
  3. Actuele branchethema’s
  4. Technologie en digitalisering in de sector
  5. Brexit en internationaal zakendoen
  6. Hoe beoordelen ondernemers de prestaties van hun bedrijf in 2018?

De Nederlandse ondernemers kijken redelijk tevreden terug op de prestaties van hun eigen bedrijf. Met een 7,3 geven ze een ruime voldoende. Vergelijkbare rapportcijfers geven ze aan de financiële prestaties en het versterken van de concurrentiepositie.

Bij verreweg de meeste ondernemers is het aantal opdrachten gelijk gebleven of zelfs gestegen. Minder zijn ze te spreken over het kabinetsbeleid, dat geven ze nog geen zes. Vooral de toegenomen regeldruk vindt ruim 60 procent een slechte ontwikkeling.

  1. Waar gaat de sector in 2019 heen?

Ondernemers verwachten het komende jaar het meest van digitale datadeling en elektrisch rijden. Opvallend is dat de helft van de respondenten volgend jaar niet gaat investeren in duurzaamheid. Als dit wel gebeurt, is het vooral een bijeffect van de verdere digitalisering en datadeling.

Van digitalisering en datadeling wordt veel meer verwacht. En leidt tot meer efficiëntie, door betere samenwerking in de keten, meer veiligheid en efficiënter plannen. Ruim de helft van de bedrijven heeft geen tekort aan vakmensen. Als bedrijven wel nieuwe mensen nodig hebben, zetten ze vooral in op digitale oplossingen, actief personeel werven en extra belonen. Personeel uit het buitenland halen is geen optie.

  1. Hoe wordt er tegen actuele branchethema’s aangekeken?

Er spelen veel verschillende thema’s in de transport en logistiek. Het is met recht een dynamische sector te noemen. We hebben gevraagd wat volgens de ondernemers de grootste beperkingen voor 2019 zijn. Dit is de top 5:

  1. Fileproblematiek
  2. Geen plaatsvervanging van personeel (bijvoorbeeld bij ziekte)
  3. Nieuwe wet- en regelgeving
  4. Werven en behouden van goed personeel
  5. Concurrentie uit het buitenland

Beslissingen van de politiek hebben vaak direct invloed op bedrijven in de transport en logistiek. Nieuwe wet- en regelgeving houdt de sector veel meer bezig dan de Brexit en de nieuwe belastingplannen.

Een ander actueel thema is veiligheid van lading en personeel. Meer dan 60 procent maakt zich hier zorgen over. Dit willen ze vooral oplossen door betere samenwerking in de sector en met politie en justitie. De filedruk wordt dan weer meer als een ‘voldongen feit’ gezien, waar maar beperkt iets aan te doen is. Wel denkt een kwart dat het extra geld gaat kosten in 2019.

  1. Wat gaat technologie en digitalisering de sector komend jaar brengen?

Dit is een thema wat ondernemers bezighoudt. Opvallend is dat veel ondernemers liever afwachten met het omarmen van nieuwe digitale innovaties, dan dat ze hiermee koploper zijn. Uit de resultaten blijkt een grote afwachtende houding. Voor 2019 wordt het meest verwacht van de digitale vrachtbrief, e-facturering en realtime data delen en verwerken.

  1. Hoe wordt er aangekeken tegen de Brexit en internationaal zakendoen?

De Brexit is vooral in de media een ‘hot item’, maar lijkt in de sector een stuk minder te spelen. Maar een derde verwacht echt hinder van de Brexit te ondervinden, waarbij een overgrote meerderheid aangeeft voorlopig rustig af te wachten wat er gaat gebeuren. Maar één op de tien bedrijven geeft aan al goed voorbereid te zijn op de Brexit.

Als grootst mogelijke risico’s worden nieuwe wet- en regelgeving, douaneformaliteiten en langere wachttijden bij de grens genoemd. Sowieso worden deze drie punten bij internationaal zakendoen als grootst mogelijke obstakels aangeduid.

40 vragen

In de eindejaarsenquête zijn veertig vragen over actuele thema’s in de transport en logistiek gesteld. De resultaten van de enquête geven een goed beeld van wat er speelt onder de klanten van Beurtvaartadres en hoe het sentiment is. De resultaten liggen op hoofdlijnen gelijk aan andere brancheonderzoeken en het rapport van het ING Economisch Bureau over de transport- en logistieke sector.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven