In de transportbranche is er groeiende onrust over de aanstaande verhoging van de dieselprijs met 3 cent. Dat zei branche-organisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) eerder deze week in de Financiële Telegraaf. Op de website van TLN staan tal van negatieve reacties uit de branche op de accijnsverhoging.
“De internationale concurrentiepositie is al verzwakt. Dit houden wij niet meer lang vol. Soms heb ik het idee dat Den Haag het helemaal niet erg vindt dat wij het niet meer aankunnen”, zegt P.Gehlen van Gehlen Schols Logistics.
“Nog meer oneerlijke concurrentie! We betalen voor een Eurovignet, houderschapsbelasting, tol (Maut) in Duitsland en andere Europese landen die ook onder het Eurovignet zouden moeten vallen, en worden nu nog meer door onze eigen overheid financieel uitgekleed. Schaf al die accijnzen op diesel en het Eurovignet maar af en voer hier ook een tol in”, meent ene E.J.F. van het transportbedrijf Noordt Wieringa.
“Met deze lastenverhoging en met het oog op de 48-urige werkweek kunnen we beter een andere hobby zoeken. Ik word er doodziek van. Laten ze daar in Den Haag andere dingen verzinnen om de schatkist te spekken. Als dit allemaal doorgaat stop ik ermee. Zie geen andere mogelijkheid !!! Staan er 15 gezinnen op straat !!!”, betoogt Henk Veenstra.
Volgens TLN-woordvoerster Esther Vorenkamp gaat TLN inventariseren in hoeverre in omringende landen wordt omgegaan met de alsmaar stijgende dieselprijs en of de overheden de hoge brandstofkosten willen compenseren. Zo wordt in België een stijging van de benzine- of dieselprijs boven een bepaalde limiet gecompenseerd door een lagere accijns. De uitkomsten van deze inventarisatie worden voorgelegd aan het kabinet. Bij de vergelijking worden ook de accijnstarieven vergeleken. “Wij zijn straks een van de duurste landen als het gaat om de belastingtarieven”, aldus Vorenkamp.
Bron: De Financiële Telegraaf