Ga naar hoofdinhoud

Transportbranche gematigd positief over mobiliteitsconvenanten

De Taskforce Mobiliteitsmanagement – een samenwerkingsverband van werkgevers, vakbonden en lagere overheden – werkt aan een betere bereikbaarheid en een beter milieu. Maandag zijn de voorstellen hiertoe aan de ministers Eurlings (Verkeer en Waterstaat) en Cramer (VROM) aangeboden. EVO en KNV reageren gematigd positief.

Minister Cramer reageerde positief. Een ministeriële regeling met een (milieu)puntensysteem is volgens Cramer echter nog niet van tafel, maar zij wil er in principe geen gebruik van maken. Volgens EVO werkt zo’n ministeriële regeling contraproductief. Minister Eurlings prees vooral de structurele aanpak.

De taskforce en de regionale mobiliteitsconvenanten die worden voorgesteld, zijn instrumenten om het personenverkeer te beïnvloeden. Zij moeten leiden tot vijf procent minder personenautokilometers in de spits en kunnen een breed draagvlak bewerkstelligen bij het bedrijfsleven.

Aan sommige regionale mobiliteitsconvenanten verleent ook EVO haar medewerking, ook al gaan deze over personenvervoer. Vijf procent minder spitsverkeer kan voor het goederenvervoer, dat veelal wel noodzakelijk in de spits rijdt, een forse verbetering van de bereikbaarheid betekenen.

Het verladend en vervoerend bedrijfsleven verzet veel werk in diverse projecten voor transportbesparing en duurzaamheid. Sommige gemeenten leggen echter al vervoermanagementvoorschiften op aan bedrijven, gekoppeld aan hun vergunning. VROM stimuleert dit zelfs en maakt handleidingen voor gemeenten. EVO vind dit verwerpelijk.

Met VROM en Verkeer en Waterstaat is duidelijk afgesproken om eerst een aantal jaren te kijken of het bedrijfsleven op basis van vrijwilligheid in staat is meer te doen aan vervoermanagement. Dan pas wordt bekeken of dit een wettelijke verplichting zal worden. Eerst het resultaat zien en dan pas dreigen, vindt EVO.

KNV mist een advies in de plannen: het schrappen van de venstertijden voor het goederenvervoer. “Wanneer de transportsector vrij is in het bepalen van haar rijtijden in steden, zullen veel bedrijven er voor kiezen om buiten de spits om te gaan bevoorraden, bijvoorbeeld ’s nachts”, aldus KNV-directeur Ad Toet.

Minister Eurlings heeft toegezegd dat het kabinet nog voor eind september reageert op de mobiliteitsconvenanten.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer