Branche-organisaties TLN en EVO zijn bereid er alles aan te doen om de door de Duitse regering geplande Mautverhoging te voorkomen. Zij zeggen dat in een artikel in het Parool. De krant zegt dat de Maut in 2009 wel met zestig procent kan stijgen.
De Bondsregering in Berlijn wil dat percentage niet bevestigen. Eerdere, voorzichtige schattingen spreken van een minimale verhoging van 9 procent en een maximale van 40 procent voor de minst schone voertuigen. De precieze verhogingen zijn echter nog onderwerp van onderhandeling.
TLN verklaarde al eerder tegen TTM.nl te gaan nakijken of Maut-verhoging wel past in de Europese wetgeving en herhaalt dat nu tegenover het Parool. “Wij zullen er alles aan doen om te voorkomen dat de Europese Commissie zo’n forse tariefsverhoging goedkeurt”, aldus TLN en ook EVO. TLN verwacht dat vooral kleinere transporteurs, met een wagenpark tot vijf auto’s, problemen krijgen met het doorberekenen van de extra kosten aan hun opdrachtgevers. “Grote bedrijven zullen over de verdeling van de extra kosten afspraken maken met de verladers, maar kleine transporteurs kunnen dat niet afdwingen. Het rendement van de vierduizend eigen rijders komt behoorlijk onder druk te staan.”
De Duitse regering voert klimaatbescherming aan als reden voor de tolverhoging. De Duitse werkgeversorganisatie BGL en TLN zijn van mening dat het de Duitsers er vooral om gaat de staatskas te vullen.
In 2007 werd er 3,4 miljard euro aan Maut-opbrengsten binnengehengeld; in 2006 lag dat bedrag op 3,1 miljard.
Auteur: Arjan Velthoven