De branche-organisaties in het transport (EVO, KNV, VERN en TLN) zijn gematigd positief over de voorlopige uitkomst van de tweedaagse top van de Europese ministers van Transport in het Franse La Rochelle. De ministers spraken daar over het pakket vergroeningsmaatregelen voor transport dat de Europese Commissie heeft voorgesteld. Niet blij zijn de organisaties met de fileheffing voor het vrachtverkeer.
De branche-organisaties zijn opgelucht dat de ministers afwijzend staan tegenover het voorstel van de Europese Commissie om alleen het wegverkeer te laten betalen voor maatschappelijke schade zoals congestie, uitstoot van schadelijke stoffen en geluidsoverlast.
Duurzaam goederenvervoer is alleen mogelijk wanneer alle modaliteiten op gelijke voet worden belast voor de milieuschade die zij veroorzaken, aldus de organisaties. Dus een heffing die noch wegvervoer, noch spoor noch binnenvaart bevoordeelt.
EVO, KNV, VERN en TLN betreuren het echter dat de fileheffing voor vrachtwagens nog altijd doorgaat. Het personenautoverkeer is namelijk de grootste veroorzaker van files, niet het vrachtverkeer. De fileheffing betekent dat in Nederland 140.000 vrachtauto’s mogelijk tientallen eurocenten per kilometer moeten gaan betalen. Dit terwijl de 7 miljoen personenauto’s in Nederland buiten schot blijven. De organisaties doen een beroep op het kabinet af te zien van deze mogelijkheid.
Ten slotte vinden de organisaties dat de opbrengst van de heffing geïnvesteerd moet worden in maatregelen om de maatschappelijke schade die het vrachtverkeer veroorzaakt, terug te dringen.