Transportbranche: “Snel praktijkproef met dodehoek detectiesystemen” • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Transportbranche: “Snel praktijkproef met dodehoek detectiesystemen”

TLN en EVO nemen met interesse kennis van de resultaten van het onderzoek van TU Delft en nemen de resultaten mee in gesprekken met het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De organisaties zijn van mening dat er snel een praktijkproef moet komen waarin meerdere detectiesystemen, waaronder de Lisa 2 Alert, worden getest. Dat laten de branche-organisaties weten aan TTM.nl.

Daarnaast zijn TLN en EVO in afwachting van de resultaten van een diepgaand onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) naar de oorzaken van dode hoek ongevallen. De resultaten worden verwacht voor de zomer. Op dit moment dit moment werkt de transportsector samen met het ministerie van Verkeer en Waterstaat aan een voorlichtingscampagne gericht op de beroepsgroep en op andere weggebruikers. In het verleden is het effect van communicatie en gedragsbeïnvloeding effectief gebleken.

“Kennis en voorlichting zijn erg belangrijk. Met het voorlichtingsproject ‘Veilig op Weg. Zorg dat je gezien wordt’ hebben TLN en Veilig Verkeer Nederland inmiddels honderdduizenden basisschoolkinderen geleerd  hoe ze veilig kunnen omgaan met grote weggebruikers. Want voorkomen van ongevallen begint bij bewustwording bij alle weggebruikers. Dé oplossing in het verhogen van de verkeersveiligheid komt nooit uit één hoek, maar is een samenspel van verschillende factoren: voertuigtechniek, infrastructuur en gedrag van alle weggebruikers. Ieder ongeval is er één teveel, en daarom blijven TLN en EVO zich inzetten voor het verder verbeteren van de verkeersveiligheid”, aldus de organisaties in een gezamenlijke verklaring.

 
De Vereniging Verkeersslachtoffers zegt in het Nederlands Dagblad voor het systeem te zijn, nu blijkt dat de dodehoekspiegel die sinds 2003 verplicht is, weinig effect heeft. In dat jaar kwamen zeven fietsers om het leven door rechtsaf slaande vrachtwagens. Na het aanvankelijke succes liep het dodental weer op, tot negentien in 2006, het meest recente cijfer.

Of het systeem er legaal komt, is de vraag. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft twijfels: het zou de verantwoordelijkheid verschuiven van de chauffeur naar de fietser. Ook de Fietsersbond heeft moeite met het sys­teem, dat vierhonderd euro kost. “Met dat piepje geeft de vrachtwagen aan: ‘Hallo, ik ben groot, dus wacht maar’. In Nederland is het gelukkig niet zo dat de sterkste en grootste automatisch voorrang krijgt in het verkeer”, zegt een woordvoerster. 
De Fietsersbond voelt meer voor een soortgelijk detectiesysteem, de Lexguard, dat middels sensoren ‘voelt en ziet’ of zich een fietser in de dode hoek bevindt. Als dat het geval is, gaat een geluids- en lichtsignaal af in de cabine van de vrachtwagen om de chauffeur te waarschuwen. “Dat is een extra steuntje voor chauffeurs.”

Klik hier om het volledige onderzoeksrapport te lezen!

 


Auteur: Arjan Velthoven

 

ttm.nl

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer