Nieuws

Hoewel de wegtransportcapaciteit in Europa – nadat in de herfst van 2017 dramatische tekorten de kop opstaken – in het derde kwartaal van 2018 opnieuw groeide met dubbele cijfers, daalden de transportprijzen slechts met 2,8 procent. Ondanks het feit dat er deze zomer aanzienlijk meer capaciteit op de markt was, werd vervoer in het derde kwartaal van 2018 zelfs 3 procent duurder dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat is het resultaat van de 37e editie van de Transport Market Monitor (TMM) van Transporeon en TIM CONSULT.

In het derde kwartaal van 2018 steeg de beschikbare transportcapaciteit met 15,8 procent in vergelijking met het vorige kwartaal. De capaciteitsindex bedroeg 81.2. In het derde kwartaal van 2017 was de index nog 67.4, wat een stijging betekent van 20,4 procent.  De prijsindex zakte in het derde kwartaal van 2018 naar 104.9, een daling van 2,8 procent in vergelijking met het tweede kwartaal van 2018. De prijsindex was 3 procent hoger dan in het derde kwartaal van 2017. De dieselindex vertoonde een stijging van 4 procent in vergelijking met het tweede kwartaal van 2018.

Het rapport toont dat sinds mei de beschikbare capaciteit voor wegvervoer elke maand is toegenomen. “Hoewel dit op dezelfde lijn ligt als de ontwikkeling in dezelfde periode van 2017, zijn de transportcapaciteiten dit jaar sinds mei veel sterker toegenomen dan vorig jaar. Zoals verwacht was de groei vooral zichtbaar in de vakantiemaanden juni, juli en augustus. In September viel het capaciteitsniveau terug tot dat van juni, maar niet zo sterk als in de herfst van 2017. Dit is een significant verschil met de ontwikkelingen van vorig jaar”, zegt Jan Rzehak, Director Business Consulting bij de Transporeon Group.

“De ontwikkeling geeft aan dat we teruggaan naar het niveau van de jaren voor 2017, toen er meer capaciteit beschikbaar was op de markt”, zegt Oliver Kahrs, Managing Director van TIM CONSULT. “Een reden daarvoor kan zijn dat de economische groei aan kracht verliest. Volgens het Bureau voor de Statistiek van de Europese Unie (Eurostat) is de industriële productie in het eurogebied met 0,3 procent gedaald van augustus tot september. Voor het komende jaar heeft de Europese Commissie zijn voorspellingen voor economische groei in de eurozone verlaagd, in de eerste plaats voor Frankrijk, Duitsland en Italië, dat hoge schulden heeft. Volgens de Duitse raad van Economische Experts (Sachverständigenrat zur Begutachtung der gesamtwirtschaftlichen Entwicklung) hebben de problemen in de automobielindustrie met de WLTP, de nieuwe emissietest-procedure, dit jaar de groei in het derde kwartaal vertraagd”, zegt Kahrs.

Hoewel de capaciteitssituatie op de transportmarkt is verlicht, zijn de transportprijzen maar licht gedaald. “Sinds juni zijn de transportprijzen geleidelijk aangepast aan het niveau in 2017. Maar toen gebruikten de vervoerders het capaciteitstekort om hun prijzen merkbaar te verhogen. Ondanks het recente herstel van de capaciteit, blijven de prijzen op dit hogere niveau. De ontwikkeling van de dieselprijs kan daar de oorzaak van zijn. De Transport Market Monitor toont dat de diesel prijsindex toenam in het derde kwartaal van 2018 met 4 procent ten opzichte van het tweede kwartaal”, aldus Kahrs.

De experten van Transporeon en TIM CONSULT melden dat de capaciteit verder afgenomen is in oktober en november, terwijl de transportprijzen hoog bleven. “Dat tonen onze analyses voor oktober en november, die gebruik maken van informatie op het Transporeon-platform. We publiceren de resultaten in de Transport Market Radar (TMR), onze maandelijkse publicatie voor marktdeelnemers”, zegt Rzehak.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven