“Wij zijn het zat, iedereen is het zat. Steeds maar uren moeten wachten in de haven. Als transportbedrijf weet je toch niet meer waar je aan toe bent.” Jan Koot, mede-eigenaar van de Rotterdamse vervoerder Gebr. Koot Transport, zegt te spreken namens vele collega’s. Grote en kleine transportbedrijven lijden onder de maanden van overlast in de Rotterdamse haven.
Koot somt op: de acties bij ECT op de Delta-terminal op de Maasvlakte, de staking van de slepers van Smit, de stormen, het ruimtegebrek bij ECT, de stremming van de Rijn bij Keulen en vorige week de protesten van het actievoerende douanepersoneel.
“Je wordt ziek van al die tegenwerking”, moppert Koot. Zijn bedrijf, dat vooral containers versleept, is met tien vrachtwagens en elf werknemers een gemiddelde vervoerder in en om de Rotterdamse haven. “Het is lastig plannen als je niet weet hoe laat je vrachtwagen ergens is en ook daar weer weg kan.” Koot schat de schade voor zijn bedrijf op honderden euro’s per dag.
“Al vanaf januari is het ellende in de haven. En eigenlijk kunnen wij er niets aan doen. We kunnen toch moeilijk de klanten gaan belasten. Iedere chauffeur vraagt zich steeds weer af: hoe zal het vandaag gaan?”
Ook brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) snakt naar het einde van alle tegenslag. “De gevolgen zijn erger dan verwacht”, stelt de vervoersorganisatie.
Ook brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) snakt naar het einde van alle tegenslag. “De gevolgen zijn erger dan verwacht”, stelt de vervoersorganisatie.
Volgens TLN kan de schade voor vervoerend Nederland oplopen tot 80.000 euro per dag. “De acties van de douane op Schiphol waren heel wat vriendelijker dan de stiptheidsacties in de haven van Rotterdam.”
Bron: AD