Ga naar hoofdinhoud

Transporteurs geïnteresseerd in truck-slots haven

Transporteurs en verladers zijn wel te porren voor het idee van de Rotterdamse havenbaas Hans Smits om voor het vrachtverkeer van en naar de haven slots in te voeren.

Een vrachtauto mag dan alleen nog op afroep bij de containerterminals in de haven komen. Daar staat wel tegenover dat de chauffeur dan de garantie heeft dat hij snel geholpen wordt en niet meer urenlang hoeft te wachten. “Dit is een nieuwe gedachte met interessante mogelijkheden. Want transporteurs worden zelf ook gek van de lange wachttijden,” zegt woordvoerder Mark Dijk van TLN.
 
TLN stelt echter dat bij de invoering van slots voor de Rotterdamse haven dan ook de hele keten van het vervoer van de haven tot de klant meedoet. Dat betekent dat ook de verladers en de distributiecentra langer open moeten blijven. “Anders wordt het alleen maar een verschuiving van de files van de A15 naar de A67 bij Venlo, nu al het grootste vervoersknooppunt van Europa,” zegt Dijk.
 
Het probleem volgens Dijk is nu dat veel distributiecentra verordonneren dat vrachtwagens tussen zes en acht uur moeten binnenkomen om te laden en lossen en vaak gewoon om vier uur ’s middags dichtgaan.
Ook Ferdinand Kranenburg van de EVO steunt het idee van de invoering van slots. “Het idee wordt wel gedragen, want het is in ieders voordeel,” zegt Kranenburg.
 
De noodzaak voor drastische maatregelen om de haven van Rotterdam bereikbaar te houden, wordt volgens Kranenburg binnenkort echt heel groot als de A15 ingrijpend onder handen wordt genomen. “De congestie zal daardoor alleen maar toenemen. Ook wij zien dat doemscenario van een totaal verstopte A15 wel. We komen nu in de fase dat de wal het schip gaat keren. Het is een gegeven dat er tijdens de nacht maar weinig vrachtverkeer op de weg zit. Als je dat beter weet te spreiden, is dat alleen maar win-win.”
 
De vraag is alleen wie er voor de consequenties opdraait. Want hij vreest dat voor de invoering van slots nieuwe transferia, vrachtwagendepots nodig zijn waar trucks kunnen worden gestald in afwachting van hun afroep om naar de haven te komen. Dat distributiecentra massaal 24 uur opengaan, ziet Kranenburg nog niet zo snel gebeuren.

 
 

 

Auteur: Arjan Velthoven

 

ttm.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer