RFID (Radio Frequency Identification) is klaar voor brede toepassing in de transport- en logistieke sector, maar deze houdt grootschalige invoering zelf tegen. Dat zegt het RFID Platform Nederland in een artikel in Computable.
“Het is ons een beetje tegengevallen dat de invoering van RFID-technologie wordt afgeremd doordat niet alle schakels in de transportketen het gebruiken”, vertelt Bart Schermer. Hij is voorzitter van het RFID Platform Nederland en een warm pleitbezorger van de technologie. “Het meeste voordeel van RFID is te behalen aan het eind van de keten, bijvoorbeeld bij de supermarkt. Zo krijgen ze daar door de slimme chips op een gemakkelijke manier realtime inzicht in de winkelvoorraden. Datamapping wordt mogelijk zonder daarvoor te hoeven scannen.”
De problemen doen zich volgens Schermer vooral voor aan het begin van de transportketen. “Daar, bij de Sara Lee’s enzovoorts, is vaak minder voordeel te behalen. Die hebben meestal al een goedgeïntegreerd systeem van barcodes. De business case om over te stappen van die barcodes op RFID is niet zo sterk. Het gebruik van barcodes is vooral heel goedkoop, terwijl de voordelen van RFID, zoals het realtime en goedkoop inzichtelijk maken van voorraden, vaak niet snel zichtbaar zijn in de business case.” Deze verschillende belangen in de transportketen en de bijbehorende kostenverplaatsing zouden het grootschalig gebruik van de slimme chips nu tegenhouden.
De techniek achter RFID is volgens Schermer in ieder geval geen belemmering meer. “De technologie op zich begint volwassen te worden.” Eind 2006 is er een standaardisatie afgesproken en het afgelopen jaar is hard gewerkt om de standaard op grote schaal in nieuwe chips te gebruiken. “Mede daardoor zijn de ‘read rates’, de mate van uitleesbaarheid van de informatie die op de RFID-chips staat, tegenwoordig hoger dan 99 procent. In 2005 en 2006 werd de technologie voornamelijk gebruikt voor maatwerk en hobby”, aldus Schermer.