Ga naar hoofdinhoud

Transportsector heeft veel nieuwe werknemers nodig

De transportsector zit momenteel te springen om nieuwe werknemers. Dat concludeert Sectorinstituut Transport en Logistiek in de ‘Sectormonitor’ ontwikkelingen op de arbeidsmarkt in transport en logistiek. Opvallend in het eerste kwartaal van 2017 is de hoge instroom in vergelijking met voorafgaande jaren; 8.410 nieuwe werknemers (6.337 in 2016-Q1). Sinds begin 2009 waren er nog nooit zoveel mensen werkzaam in de sector.

De sector profiteert van de groeiende Nederlandse economie. De stemming onder ondernemers is positief. Er is omzetgroei, zowel voor beroepsgoederenvervoer over de weg als logistieke dienstverlening. Willem de Vries, directeur Sectorinstituut Transport en Logistiek: “De arbeidsmarktdynamiek neem toe. Er is veel instroom, maar meer nieuwe werknemers zijn nodig. De beroepen Chauffeur en planner worden door het UWV benoemd als ‘krapteberoepen’. Door deze ontwikkelingen nemen de zorgen onder ondernemers over een personeelstekort toe.”

Arthur van Dijk, voorzitter van Transport en Logistiek Nederland (TLN): “Het is goed te zien dat veel mensen instromen in  de sector en dat bijvoorbeeld ons zij-instroom traject werkt. Er werken nu al bijna 140.000 mensen in de sector. Dat neemt niet weg dat we in een cirkel van 300 kilometer rond Utrecht de komende jaren 2000 vrachtwagenchauffeurs per jaar zoeken. Daarnaast zijn er ook veel vacatures in andere logistieke beroepen.”

Ook Egon Groen, bestuurder van FNV Transport en Logistiek is blij met de ontwikkelingen. “We zien dat er sprake lijkt van een structurele ontwikkeling en niet alleen maar om tijdelijke krachten. Zeker bij de chauffeurs gaat het om echte banen. Dat hebben we met oog op de toekomst als sector hard nodig.”

4 reacties op “Transportsector heeft veel nieuwe werknemers nodig

  • Richard

    Ja voor distributie werk zijn we weer goed ,maar voor langen afstand waar je op een rustige manier nu kan werken is het werk voor onze oost Europeaan collega’s bestem ,op Italien zoue ik nu nog misschien nog rijden maar nog allen distributie doen in Belgie heb ik besloten om in de vut te gaan,daar ik nog in aanmerking kwam op 60 jaar na 39 jaar op de baan,de laatste 5jaar distributie hebben mijn in deze beslissing geduwd ,in Belgie geen goed parkings en eet gelegenheid en geen contact meer met collega’s ,ik speek allen maar Nederlands ,Frans ,Duits,en een betje Italiaan daar kunt je geen gesprek meer voeren op de rust plaatsen hier in Belgie,jammer maar ben nu ‘ weer blij ‘ thuis ,maar in gedachten ben ik nog met juilie .het is een haard maar leuk beroep gewees je waas er nog gewaardeerd ..
    Groetjes Richard

  • Jan Klepzeiker

    Iedere dag een rondje om de kerk, das leuk……. K*ts. Dit is de reden, waarom ik de sector vaarwel gezegd heb.

  • theo bakker

    ze zoeken goedkope chauffeurs 🙁 ik heb bij mijn huidige baas ontslag in verband met verhuizing zaak, heb meer dan 20 jaar ervaring, als mijn TOM TOM het niet meer doet kan ik nog gewoon de weg door heel Europa vinden. maar als ik solliciteer bij een van die bedrijven die zit te springen om chauffeurs hoor ik niets meer. das toch raar?
    het zijn mooie verhalen en ik geloof best dat er mensen nodig zijn,maar dan zou ik op zijn mist zo af en toe een reactie verwachten als ik weer eens gesolliciteerd heb.

    1. Jan Klepzeiker

      “het zijn mooie verhalen en ik geloof best dat er mensen nodig zijn,maar dan zou ik op zijn mist zo af en toe een reactie verwachten als ik weer eens gesolliciteerd heb.”

      Denk jij nou, dat een werkgever staat te springen, om een oude rot, terwijl er 15 beginnelingen in de rij staan te springen.
      Wat zou die werkgever kiezen, iemand die minimaal een salarisschaal van => D5 of zo’n beginnende knuppel, die maximaaal =< D2 zal verdienen. Ik weet zeker, dat hij/zij voor dat knuppeltje kiest, en er wordt hedendaags niet meer gekeken, naar de ervaring van een werknemer, zolang het zo goedkoop mogelijk is, en de schades wordt niet naar omgekeken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer