Ga naar hoofdinhoud

‘Transportsector onterecht de crimineel in Calais’

De overlast van migranten in Calais verergert met de dag. Bedreigingen met honkbalknuppels, messen en zelfs traangas en pepperspray zijn aan de orde van de dag. Chauffeurs krijgen psychisch een dreun en geven steeds vaker aan niet langer via Calais naar Engeland te willen vervoeren. Naast de psychische en lichamelijke gevolgen als gevolg van de situatie in Calais, hebben Nederlandse vervoerders ook grote economische schade. Na een onderzoek onder haar leden raamt Transport en Logistiek Nederland (TLN) de totale economische schade in 2015 op zo’n 150 miljoen euro. Daar komt nog bij dat transporteurs en chauffeurs als criminelen worden gezien als er een vluchteling aan boord weet te komen. “De wereld op zijn kop”, aldus TLN-voorzitter Arthur van Dijk.

calaisVrachtwagenchauffeurs hadden de afgelopen maanden vooral te maken met migranten die zich op, onder of in de auto’s wilden verstoppen in een ultieme poging om Engeland te bereiken. In reactie daarop hebben EuroTunnel en de Franse en Britse overheden maatregelen genomen om de veiligheid en doorstroming te verbeteren. Metershoge hekken werden geplaatst, controles geïntensiveerd en de politie-inzet opgeschroefd. De laatste weken neemt de agressie richting chauffeurs echter ook toe. Geweld richting chauffeurs is aan de orde van de dag. Migranten raken volgens TLN gefrustreerd omdat de kansen om naar Engeland te komen, kleiner worden. Het aantal meldingen van vertragingen en schades onder transportbedrijven neemt toe. TLN heeft een (hernieuwd) onderzoek onder haar leden gedaan en raamt de totale schade dit jaar op zo’n 150 miljoen euro.

arthur_van_dijk TLNDe mentale schade bij chauffeurs en fysieke schade aan voertuig en lading is al hoog. Ook lopen bedrijven tegen boetes aan wanneer er ondanks forse investeringen in beveiliging van auto’s en het doorlopen van alle procedures en checklists tegen indringers alsnog migranten in de auto worden aangetroffen. “We moeten af van de criminelenpositie die je als transportbedrijf momenteel hebt”, licht TLN-voorzitter Arthur van Dijk toe. “We doen als sector het maximale om indringers te voorkomen. We moeten de dagelijkse ellende in Calais al doorstaan en miljoenen aan schade incasseren. Als er dan ondanks alle maatregelen nog een vluchteling wordt aangetroffen, komt daar nog een boete bovenop die in de tienduizenden euro’s kan lopen. Dat is volstrekt de wereld op zijn kop”, aldus Van Dijk.

De verslechterende situatie in Calais is voor TLN reden om donderdag 17 december wederom in Calais met de autoriteiten en andere betrokkenen in gesprek te gaan. TLN zal gaan pleiten voor aanvullende maatregelen die de openbare orde, veiligheid en doorstroming moeten waarborgen. TLN steunt de burgemeester van Calais in de oproep richting de Franse overheid om het leger in te zetten om het grondwettelijke recht op veiligheid te garanderen. Ook wil TLN een verbeterde incheck- en controleprocedure voor bedrijven die door de UK Border Force geaccrediteerd zijn. Deze accreditatie richt zich op het doorlopen van allerlei checks en procedures tegen indringers in vrachtauto’s. Momenteel zijn er nog geen incentives voor bedrijven om zo’n accreditatie te halen. “Het zou goed zijn om deze bedrijven te belonen voor hun inspanningen met een ‘fast lane’ zoals je deze ook ziet bij het inchecken in een vliegtuig”, aldus Van Dijk. Diverse autoriteiten moeten hun controles hiervoor integreren. Daarover lopen al gesprekken. “Het zou mooi zijn als we daar donderdag weer een stap in kunnen zetten.”

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer