Nieuws

​Het gemakkelijke verband dat donderdag in de Telegraaf wordt gelegd tussen een groter aantal ongelukken met vrachtwagens en het nijpende tekort aan vrachtwagenchauffeurs is ongefundeerd en daarmee kwalijk.

​​​​“Het is wel heel gemakkelijk om een groeiend probleem op de weg weer af te schuiven op de vrachtwagen”, zei TLN-voorzitter Arthur van Dijk tegen BNR-Nieuwsradio. Hij reageerde daarmee op berichten in onder meer de Telegraaf hierover, waarin vooral transportverzekeraar TVM  tekeer gaat over het vermeende feit dat het chauffeurstekort er toe leidt dat onervaren mensen achter het stuur zouden worden gezet. ​

Bij Transport en Logistiek Nederland is geen onderzoek bekend waaruit het verband zou blijken. “Het steekt ons dat een bedrijfstak en beroepsgroep weer collectief in de verdachtenbank wordt gezet. ”Dat er meer gevallen met vrachtwagens hebben plaatsgevonden is een feit. Dat is op zich een zorgelijke ontwikkeling; elk ongeluk is er één te veel. Dat er een tekort aan chauffeurs is, is ook een feit. Het verband dat nu tussen beide feiten wordt gelegd, is voor zover TLN weet, niet gebaseerd op een analyse of onderzoek. Zo is niet bekend of de vrachtwagens ook de oorzaak zijn van de ongelukken waar zij bij zijn betrokken, evenmin of sprake is van een stijging.”

Van Dijk maakt zich sterk voor verbetering van de veiligheid op de weg. Berichten alsof het daarmee de verkeerde kant op zou gaan, neemt hij daarom serieus, mits gebaseerd op feiten. “Ergerlijk is de beeldvorming dat chauffeurs zonder voldoende opleiding de weg op worden gestuurd”, aldus de TLN-voorman. “Dat is gewoon aantoonbaar onjuist. Iedere chauffeur moet een ​gedegen beroepsopleiding doorlopen voor hij of zij achter het stuur mag plaatsnemen. Praktijkervaring is daar onderdeel van, net als een veiligheidsopleiding. Anders dan bij burgers die een auto besturen, zijn chauffeurs verplicht elke vijf jaar te bewijzen dat zij nog voldoen aan de eisen.”

Jaarlijks zijn er 2000 mensen in opleiding voor beroepschauffeur. Vorig jaar zijn er nog eens 2600 na een opleiding ingestroomd. Van Dijk: “Dat zijn allemaal mensen die serieus bezig zijn met hun vak en zich niet herkennen in dergelijke berichten.”

Bron: TLN

3 reacties op “‘Transportsector onterecht in de verdachtenbank’

  1. Pierre schreef:

    Misschien wordt het een tijd dat TLN een in zijn eigen ledenspiegel gaat kijken die in demazen van de wet vals concurreren en de goede van de weg drukken

  2. Wim Bos schreef:

    Toch wel schandalig zoals TVM over haar haar eigen klanten spreekt in andere sectoren raak je dan je klanten kwijt of is dit de manier om aan te geven dat er weer een premie verhoging aankomt !!!

  3. rob schreef:

    @ Wim Bos;
    ik ben blij dat TVM duidelijk stelt wat er aan de hand is !
    door chauffeurs tekort worden allerlei mensen zonder ervaring op de auto gezet , die inderdaad vroeger eens een rijbewijs gehaald hebben en nu door de flutcursussen code 95 , na 35 uur nascholing opeens weer mogen rijden
    of er word een blik oostblokkers ingevlogen die niet kunnen schakelen / aandocken
    geen verkeersinzicht hebben ; 15 mtr achter een ander hangen met 78 kmh , filmkijkend
    fijn !
    dat is wat er aan de hand is !
    EN idd ; ik ben verzekerd bij TVM EN ik geef cursus Code 95 !
    en TLN ….. zullen we t maar niet over hebben

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven