Transportondernemers in Noordoost – Overijssel klagen steen en been over de aansluiting van deze streek met de rest van ons land.
De slechte bereikbaarheid is ze een doorn in het oog. Vooral de N34 is een groot struikelblok om vanuit Hardenberg en Ommen snel de grote verkeersaders A28, A37 en A1 te bereiken. En dat kost de transportwereld jaarlijks handenvol geld. Regionale transportondernemers grepen de start van de CDA-campagne voor de Provinciale Statenverkiezingen aan om hun bereikbaarheidsprobleem nog eens op tafel te leggen bij de politici. Bij transportbedrijf Brink hoorden de christen-democratische gedeputeerden Theo Rietkerk en Piet Jansen en de statenleden Laura en Pier Antuma de vervoerders aan. Ook Tweede Kamerlid Eddy van Heyum was daarbij aanwezig. De transportsector wil het liefst dat de N34 zo snel mogelijk aangepakt gaat worden, met als resultaat een opwaardering tot een weg waar honderd kilometer per uur gereden mag worden. Na afloop van het gesprek boden de gezamenlijke transportondernemers lijsttrekker en gedeputeerde Theo Rietkerk een verkeersbord aan met daarop de aanduiding ‘100’.
Oegema, van het gelijknamige transportbedrijf in Dedemsvaart vroeg aandacht voor de N377. Volgens hem verdient verbetering van de rotonde bij industrieterrein Rollepaal grote prioriteit. “Door de economische groei in de gemeente Hardenberg en omliggende gemeenten is investeren in goede bereikbaarheid hoognodig. Het CDA Overijssel is overtuigd van de noodzaak en wil een bedrag van 250 miljoen euro op tafel krijgen voor investeringen in verbeteringen van wegen, openbaar vervoer, waterwegen en verkeersknelpunten op het platteland’, zegt Henriëtte van Veldhuisen namens het campagneteam en lid van de gemeenteraadsfractie. De gemeente Hardenberg heeft als doelstelling voor de komende jaren dat de stad binnen een half uur bereikbaar is vanaf de snelwegen A28, A37 en A1.
Tijdens de bijeenkomst in Hardenberg werd duidelijk dat het over het algemeen goed gaat met de regionale bedrijven in de transportwereld. De vertegenwoordigers die aanschoven voor het gesprek, voorzien de komende jaren een flinke groei en houden zelfs rekening met het ontstaan van personeelskrapte. Ze pleiten voor een ondersteunende rol van de overheid bij innovatie op het gebied van transport over de weg.
Bron: de Stentor