fbpx Ga naar hoofdinhoud

Trimble ITT-event 2017: van diesel naar data

De 4e industriële revolutie dringt ook door in de transportsector. Platooning is het meest aansprekende voorbeeld, maar het ITT-event van Trimble toont meer ontwikkelingen waarin deze revolutie zich manifesteert. Data spelen in al die ontwikkelingen een cruciale rol. [INDEX – TTMnl2017_3_10]

Bent u klaar voor de 4e industriële revolutie? Dat was de prikkelende vraag die centraal stond tijdens het ITT-event van Trimble Transport & Logistics. Dagvoorzitter Kees Verweij gaf tijdens de aftrap van het jaarlijks terugkerende evenement in Houten maar meteen het weinig hoopvolle antwoord. “Kun je ooit klaar zijn voor een revolutie? Denk aan de beelden van pleinen vol mensen die om revolutie roepen. Daarvoor ben je per definitie nooit klaar”, sprak de partner van Buck Consultants International.

Toch deed het ITT-event een goede poging om de 150 bezoekers zo goed mogelijk voor te bereiden op die 4e industriële revolutie. Die draait volgens Verweij om ‘cyberfysieke’ processen waarin zo ongeveer alle onderdelen – zowel mensen als machines – met elkaar verbonden zijn. Dankzij de snel toenemende mogelijkheden op het gebied van kunstmatige intelligentie worden die processen voortdurend volledig automatisch geoptimaliseerd. De input daarvoor bestaat uit de enorme hoeveelheden data die mensen, sensoren, apparaten, machines en systemen genereren. Platooning is het meest aansprekende voorbeeld in de transportsector.

Uber of Ober

Arthur van Dijk, voorzitter TLN: “Wij staan niet voor de belangen van individuele transportbedrijven, maar van de transportsector in zijn geheel.”

Arthur van Dijk noemde de digitale vrachtbrief als voorbeeld van de 4e industriële revolutie. Hij verwacht dat de introductie daarvan flink kan worden versneld nu de Transfollow-standaard is overgedragen aan de IRU, en dit jaar verschillende internationale pilots van start gaan. “Waar het uiteindelijk om gaat, is de organisatie tussen de verschillende schakels in de supply chain”, sprak de voorzitter van Transport & Logistiek Nederland (TLN). “Op dat vlak ontstaan nieuwe data-gedreven partijen zonder assets, of ze nou Uber, Ober of nog anders heten. Die partijen zijn niet de vijand, maar vormen wel een ontwikkeling waarvoor we als sector moeten openstaan. Transportbedrijven hebben geen keuze. De enige keuze die ze wel hebben: blijven ze alleen actief in de uitvoering van transport? Of gaan ze zelf ook meer met data doen? Als belangenorganisatie willen wij in deze ontwikkeling een voortrekkersrol vervullen. Wij staan immers niet voor de belangen van de individuele transportbedrijven, maar voor de belangen van de hele transportsector.”

Barry Gruijters van Van den Bosch Transporten: “Binnen drie maanden zagen we enorme verbeteringen in brandstofverbruik en rijgedrag.”

Transportbedrijven beschikken vaak al over data die veel waarde kunnen opleveren. Een

 

voorbeeld is transportbedrijf Van den Bosch, dat de data uit de nieuwe boordcomputers van Trimble gebruikt om chauffeurs feedback te geven over hun rijgedrag. Data zoals over onder meer de rijsnelheid en het remgedrag worden met behulp van slimme algoritmes in de Performance Portal van Trimble omgezet in inzichtelijke rapporten. “Binnen drie maanden zien we al enorme verbeteringen in brandstofverbruik en rijgedrag”, aldus Gruijters. Diezelfde ervaring heeft Toine van Bladel, fleetmanager bij Nedcargo. “Ons brandstofverbruik is met 5 procent gedaald. Dat heeft niet alleen te maken met het gedrag van chauffeurs tijdens het rijden, maar ook tijdens stilstand. De tijd dat chauffeurs hun voertuig stationair laten draaien is met 38 procent afgenomen.”

 

Telematica voor trailers
Technische innovaties van partijen als Trimble zorgen ervoor dat transportbedrijven nog veel meer data zullen verzamelen. De telematicaspecialist komt deze zomer met een oplossing voor het volgen van trailers. Die oplossing bestaat uit een modem die via magneten eenvoudig aan elke trailer kan worden bevestigd en via een app op een smartphone of tablet is te programmeren. Dit modem geeft elke dag

Een chauffeur van Van den Bosch toont de antieke boordcomputer die het afgelopen jaar is vervangen: “Een verschrikkelijk lomp apparaat dat niets weet en dat je alles moet vertellen. De nieuwe CarCube is anders, die stelt juist vragen.”

zijn positie door, zodat vlootbeheerders weten welke trailer waar staat. Als een trailer in beweging komt, stuurt de modem eveneens een signaal door. “Dat biedt antwoord op de vraag welke charter met welke trailer rijdt. Maar ook als een trailer onbedoeld wordt verplaatst, geeft deze modem zijn positie door. Door de modem met een voedingskabel aan de verlichting of het remsysteem te verbinden, kan die zelfs elke vijf minuten zijn positie doorgeven”, verklaart Johan Peijnenburg, sales director bij Trimble.

Peijnenburg schetst een toekomst met een nieuwe generatie draadloze sensoren die via het internet of things en blockchain-technologie volledig automatisch de condities van de trailer en de lading in de gaten houden. Planners zijn niet meer driekwart van hun tijd kwijt met het ophalen van statusinformatie, maar zien ritten waarvan de administratieve afhandeling – als alles normaal verloopt – volledig digitaal wordt afgehandeld. “Trimble gaat dat faciliteren met geïntegreerde, niet aan trailermerk gebonden oplossingen”, stelt Peijnenburg, die verwacht dat deze oplossingen nog een jaar of vijf op zich laten wachten.

Online vrachtuitwisseling

Chris Boogaard van Trimble Nederland (links): “Wij willen samenwerking tussen transportbedrijven door uitwisseling van ritten gemakkelijker maken.”

Eerder kunnen transportbedrijven al profiteren van eShipCo, een online platform voor vrachtuitwisseling. “Op ons cloudplatform Fleetworks zijn de boordcomputers van 50.000 trucks in Europa aangesloten. Via eShipCo kunnen de meer dan duizend transportbedrijven achter die trucks elkaar gemakkelijker helpen door samenwerking en uitwisseling van ritten”, legt country manager Chris Boogaard van Trimble in Nederland uit. “Maar eShipCo is niet alleen voorbehouden voor Trimble-klanten. Alle transportbedrijven kunnen zich aansluiten, ook eigen rijders met hun smartphone. Iedereen kan opdrachten plaatsen, ontvangen en automatisch statusinformatie terugkoppelen.”

Tekst: Marcel te Lindert | Foto’s: TTM.nl, Trimble

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer