Bandenspecialist Van Londen Bandenservice BV uit het Gelderse Duiven gaat octrooi aanvragen voor systeem waarbij bandenspanning en profieldiepte kunnen worden gecontroleerd per satelliet.
De officiële naam voor het systeem is STMS ofwel Satellite Tyre Measuring System. Het systeem is ontwikkeld op de Universiteit Twente onder leiding van de hoogleraren naar prof.dr.ir. van Etten en prof.dr.ir. Regtien. Bedenker was bandenspecialist Jan van Londen, van Van Londen Bandenservice uit Duiven . Hij gaat ook de patentaanvraag indienen. Van Londen: “Omdat controles op bandenspanning en profieldieptes van met name vrachtwagens altijd door de mens worden uitgevoerd en daardoor erg arbeidsintensief en kostbaar zijn, heb ik bedacht dat dit ook automatisch zou moeten kunnen. Met dit idee ben ik naar de Universiteit Twente gestapt. Zij waren enthousiast over het idee besloten de haalbaarheid te gaan onderzoeken.”
Bij STMS is achter elk wiel een scansysteem dat regelmatig meet hoe de toestand van de profielen is. In elk wiel van het voertuig is voorts een sensor geplaatst die de bandendruk doorgeeft aan de boardcomputer. De waarnemingen worden via satelliet verzonden en aan de wagenparkbeheerder doorgegeven. Die kan dus op elk gewenst moment zien of banden op druk zijn en regelmatig dan wel onregelmatig slijten. Door een rekenprogramma kan hij uiteindelijk bepalen hoe lang de banden nog meekunnen.
Het systeem biedt ook milieuvoordelen want een te lage bandenspanning leidt tot een hoger brandstofverbruik en dus tot meer CO2 uitstoot. Ook komt er bij te lage bandenspanning meer bandenslijpsel -een belangrijke component van fijnstof- in het milieu.
Tenslotte is een te lage bandenspanning vaak de oorzaak van klapbanden en lekke banden.
Bij STMS is achter elk wiel een scansysteem dat regelmatig meet hoe de toestand van de profielen is. In elk wiel van het voertuig is voorts een sensor geplaatst die de bandendruk doorgeeft aan de boardcomputer. De waarnemingen worden via satelliet verzonden en aan de wagenparkbeheerder doorgegeven. Die kan dus op elk gewenst moment zien of banden op druk zijn en regelmatig dan wel onregelmatig slijten. Door een rekenprogramma kan hij uiteindelijk bepalen hoe lang de banden nog meekunnen.
Het systeem biedt ook milieuvoordelen want een te lage bandenspanning leidt tot een hoger brandstofverbruik en dus tot meer CO2 uitstoot. Ook komt er bij te lage bandenspanning meer bandenslijpsel -een belangrijke component van fijnstof- in het milieu.
Tenslotte is een te lage bandenspanning vaak de oorzaak van klapbanden en lekke banden.
Auteur: Pieter Wieman