Ga naar hoofdinhoud

Truckfabrikanten discussiëren over A-status BedrijfsautoRAI

De zeven grote truckfabrikanten zijn in discussie over het voortbestaan van de A-status van de BedrijfsautoRAI. Het schrappen van de BedrijfsautoRAI als ‘A-beurs’ zou verdere kostenbesparingen opleveren. Dat meldt het vakblad Automotive.

De belangrijkste Nederlandse bedrijfsautoshow kreeg twee jaar geleden voor het eerst de A-status, samen met de IAA in Hannover. Andere beurzen kregen toen geen A-status en daarmee hielden de truckfabrikanten veel beursinvesteringen in de knip. Maar nu vinden een aantal van hen de kostenbesparing van toen niet meer toereikend.

Tijdens deze discussie kwam men overigens tot een merkwaardige ontdekking: de A-status van de BedrijfsautoRAI is (net als die van Hannover trouwens) nooit officieel in een document vastgelegd, aldus een insider tegenover Automotive. De beurs hééft dus officieel geen A-status. De vraag is nu dus: moet hij die alsnog krijgen? Nee, vindt een aantal truckfabrikanten.

Wijnand de Geus (secretaris RAI Auto’s) bevestigt de A-status-discussie onder de truckfabrikanten. “Er zijn fabrikanten die zeggen: je moet een belangrijke beurs hebben in Noord-Europa en één in Zuid-Europa, andere zijn het daar helemaal niet mee eens. Het zal nog wel even duren voor die discussie wordt afgerond.” Voor de BedrijfsautoRAI die dit najaar wordt gehouden heeft dat echter nauwelijks gevolgen, aldus De Geus. “De inschrijvingen lopen voor op budget, alle truckfabrikanten zullen aanwezig zijn.”

Fred van Putten, tegenwoordig managing director van MAN Finance International, denkt dat de zaak voor Amsterdam RAI nog niet is verloren. “Ik vind persoonlijk dat je als truckfabrikant ieder jaar een platform nodig hebt. Wij vinden bij MAN dat de RAI zijn A-status moet behouden. Natuurlijk kun je naar Oost-Europa kijken, als tweede locatie naast Hannover, maar voorlopig is dat nog geen goed alternatief voor de RAI.” “Het is natuurlijk snel een kosten-batenverhaal”, reageert Boudewijn Heilijgers, directeur van de divisie bedrijfswagens van DaimlerChrysler. “Dan volgt een afweging die ieder merk voor zichzelf moet maken. Wij gaan zelf dit jaar wel ons complete gamma laten zien in Amsterdam, maar houden geen internationale persconferenties.”

Mocht de BedrijfsautoRAI toch haar A-status verliezen, dan hoeft dat geen dramatische gevolgen te hebben: de grote truckfabrikanten zullen dan naar verwachting wel aanwezig zijn, maar minder prominent dan voorheen.


Auteur: Arjan Velthoven

 

ttm.nl

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer