‘Truckfabrikanten moeten met start-ups in zee’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

‘Truckfabrikanten moeten met start-ups in zee’

Truckfabrikanten doen er wijs aan zo snel mogelijk te gaan samenwerken met start-ups op het gebied van transport, logistiek en telematica. Het gaat ze R&D-tijd en investeringen schelen en ze zijn beter voorbereid op de ‘connected’ transportwereld van morgen. Dat schrijft analistenbureau Frost & Sullivan in haar rapport ‘Start-ups Disrupting Global Connected Truck Market’.

Het aantal trucks dat ‘connected’ is met infrastructuur en omgeving groeit snel en krijgt een belangrijke rol in de toekomst van transport en logistiek. Rond 2020 zullen wereldwijd 35 miljoen vrachtwagens onderling verbonden zijn. Dat trekt de aandacht van grote automotive-spelers, waaronder truckfabrikanten. OEM’s zoeken naar investeringsmogelijkheden in digitale vrachtuitwisselingsplatforms en andere overkoepelende initiatieven. Deze digitale platformen zullen samen met autonoom rijdende trucks de truck- en transportindustrie efficiënter en productiever maken.

Start-ups zijn daarbij van groot belang. Ze vullen truckfabrikanten, telematicaproviders en andere belangrijke partijen in de supply chain in belangrijke mate aan. In haar analyse laat Frost & Sullivan zien wat de belangrijkste kenmerken van start-ups zijn, wat redenen zijn om te investeren, financieringswijzen en de belangrijkste criteria voor het kiezen van een start-up met voorbeelden en case studies.

“Afhankelijk van om welke technologie het gaat kunnen grote OEM’s hun uitgaven voor R&D verminderen door samen te werken met start-ups”, aldus Frost & Sullivan analist Krishna Chaithanya Bathala. “OEM’s en telematicaproviders kunnen ook de ontwikkeltijd van producten verminderen door vrijwel kant-en-klare toepassingen te gebruiken die start-ups al ontwikkeld hebben. Daarmee worden truckfabrikanten een soort one-stop-shop dienstverleners voor fleetowners.” Die fleetowners hebben namelijk nog veel te maken met ondercapaciteit of halflege trailers. Nieuwe fleetmanagementoplossingen van start-ups zijn veelbelovend en kunnen naar verwachting al 23 miljard US dollar wereldwijd opleveren in 2025.

“De eerste connected trucks komen er aan en daarmee breekt de logistieke markt straks met de traditionele werkwijze en gaat over op digitale vrachtuitwisseling. Dat gaat de markt op zijn kop zetten”, aldus Bathala. “Telematica is de ruggengraat in deze overgang. Het gaat verladers en vervoerders efficiënt verbinden op basis van real-time locatie en het beschikbare volume van vrachtwagens. Start-ups die klaar zijn voor de markt en hun technologie goed op orde hebben kunnen enorm succesvol zijn in deze lucratieve ontwikkeling.”

OEM’s springen momenteel al in op de door Frost & Sullivan geschetste ontwikkeling. Zo nam Daimler een tijdje geleden Starship Robots over en kocht Ford de start-up Chariot, die zich bezighoudt met het delen van voertuigen.

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer