fbpx Ga naar hoofdinhoud

Trucks mogen door beide buizen Beneluxtunnel

Vrachtverkeer mag vanaf nu door alle buizen van de Beneluxtunnel (snelweg A4) richting Europoort. Daarmee krijgt de proef, die liep vanaf 1 oktober 2017, een definitief vervolg. Uitgangspunt is een betere doorstroming en toename van de verkeersveiligheid doordat het aantal bewegingen van links naar rechts afneemt.​ Dat meldt TLN.

Tot 1 oktober 2017 was het vrachtverkeer verplicht om de rechtertunnelbuis te gebruiken. Vrachtwagens die vanuit de Ketheltunnel komen en richting Europoort reden, moesten nu binnen 300 m twee banen opschuiven. Het vrachtverkeer dat naar Dordrecht en of Bergen op Zoom wilde, moest na de tunnel dan alsnog weer twee banen opschuiven. Als het druk is, zorgt dat voor onrust op de weg, files en soms ook aanrijdingen. Het verkeer de andere kant op richting Rotterdam kon al langer van de twee tunnelbuizen gebruik maken.

De proef was een initiatief van TLN en Rijkwaterstaat. Diverse transportondernemers gaven in het verleden bij TLN aan dat het weven niet logisch verliep. Tijdens de pilot zijn diverse kleine- en grote transportbedrijven bevraagd over hun ervaringen. De reacties vanuit de sector waren positief. Ook vanuit andere weggebruikers is ​draagvlak vo​or het definitief toelaten van de vrachtwagens. Tijdens de pilot is de verkeerssituatie geëvalueerd. Rijkswaterstaat constateert onder andere meer verkeer op de Beneluxcorridor. Dit komt vooral door de sluiting van de Maastunnel. Ook heeft Rijkswaterstaat in samenwerking met de Verkeersonderneming 521 ​personen gevraagd naar hun ervaringen met de vrachtwagens door de linkertunnelbuis. Een meerderheid is positief.

Bron: TLN

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer