TTM test drie trekkers in Finse kou • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

TTM test drie trekkers in Finse kou

(APRIL 2004) – Hoe snel is ‘s winters de cabine op temperatuur? Hoe laat het koppel zich doseren bij rijden op een glad wegdek met losse trekker? Hoe reageert een geautomatiseerd schakelende bak op een glad wegdek? Dat soort dingen ontdek je natuurlijk niet tijdens een zomerse rit op TTM’s Duitse testtraject. Daarom testte TTM drie trekkers in de winterse kou van het Finse Rovaniemi.

Sturen boven de poolcirkel

Normaal is het in Rovaniemi ’s wintersminus 20 graden. Maar ook boven de poolcirkel eist het broeikaseffect zijn tol: lager dan vier graden onder nul kwam de thermometer niet tijdens de drie testdagen. Daardoor lijkt het allemaal niet zo spectaculair – we moesten de gebruikelijke koud starttest laten vallen! – maar we benaderden de omstandigheden waar menig Nederlands transporteur iedere winter mee te maken krijgt wél veel dichter. Bovendien zijn wegen bij min vier graden veel gladder dan bij min 20. In zulke omstandigheden zijn brandstofverbruik en snelheidondergeschikt aan het veilig en schadevrij op de plaats van bestemming arriveren.
Met dat uitgangspunt zijn de Volvo FH, de MAN TG-A en de Mercedes Actros door TTM in Finland met elkaar vergeleken. De test werd georganiseerd door de collega’s van de Scandinavische bedrijfsautopers. Uitgangspunt bij de test was een 4×2 trekkerchassis met een wielbasis van 3,60 meter, voorzien van de meest luxueuze en grote cabine die verkrijgbaar is,en een vermogen van tussen de 430 en 480 pk. Dat ESP ook tot de eisen behoorde is bijna vanzelfsprekend. MAN, Mercedes en Volvo deden aan de test mee, de andere truckmerken wilden of konden niet. Voor Scania had meedoen geen zin vanwege de aanstaande nieuwe cabine.


MAN TG-A met ‘oude’ motor
MAN koos voor een TG-A 480 met de XXL-cabine. De wagen was nog voorzien van het oude 12,8 motorblok met common rail inspuiting. Ten opzichte van dezelfde motor met de klassieke lijnpomp levert deze krachtbron daardoor niet alleen twintig pk meer, maar ook nog eens 200 Newtonmeter extra,waardoor het maximum koppel op 2.300 Newtonmeter komt. Het is al beschikbaar vanaf duizend krukas omwentelingen. Daarmee is het MAN-blok met afstand de sterkste motor in dit vergelijk. Gekoppeld aan deze motor is een ZF AS-Tronic geautomatiseerde handbak met twaalf gangen, wat gezien het enorme koppel ruim voldoende is. De hoogste gang is een forse overdrive meteen verhouding van 0,78:1. MAN stuurde de TG-A noordwaarts met een 3,7:1eindreductie. Daarmee ontstaat een vrij ‘korte’ overbrenging want de totale verhouding van de aandrijflijn is namelijk 2,88:1. De TG-A heeft rondom elektronisch geregelde schijfremmen. Ter ondersteuning daarvan was de wagen uitgerust met een decompressie motorrem die maximaal 415 pk remvermogen kan leveren. Verder was de MAN zo ongeveer met alle denkbare elektronische snufjes uitgerust, zoals Adaptive Cruise Control en Lane Guard. Het interieur had een met leer bekleed stuur, lederen stoelen en diverse houten panelen. Kortom, de droom van elke eigen rijder. Die specificaties maakten de TG-A met een gewicht van precies zeven en een halve ton wel de zwaarste van de test. Zoals u in de vorige TTM kon lezen gaat dat gewicht na de diverse modificaties en de nieuwe motor met ten minste 200 kg omlaag.

Nieuwe Actros met MegaSpace
Mercedes-Benz stuurde natuurlijk een Actros 1844 LS – uiteraard van de nieuwe generatie – naar de poolcirkel. De truck heeft de bekende V6 motor met een vermogen van 435 pk en met een maximum koppel van 2.100 Nm vanaf 1.080 rpm. Mercedes heeft voor het vernieuwde model de motoren iets opgevoerd: zeven pk en honderd Nm meer. Uiteraard was de wagen voorzien van Mercedes’ in eigen beheer ontwikkelde en gefabriceerde transmissie, de Telligent G231-16. Deze transmissie bestaat al geruime tijd maar schakelt nu dankzij nieuwe software beduidend beter. De transmissie kan naar keuze van de chauffeur als volautomaat dan wel als halfautomaat fungeren. In het laatste geval bepaalt de chauffeur dus het schakelmoment. Met een overbrenging van 17,03 in de eerste en precies 1 op 1 in de hoogste gang, is de Actros de truck met de kortste verhoudingen in deze test. Gekozen werd voor een 3,07:1 eindreductie. Het EBS-remsysteem van de Actros wordt ondersteund door een van de beste motorremsytemen die er zijn: de Konstantdrossel die maximaal 370 pk remvermogen biedt. De MegaSpace-cabine van de Actros biedt de chauffeur zo ongeveer alles wat je kunt verzinnen, zoals extra warmte-isolatie, met leder bekleed stuurwiel, dito stoelen en xenon koplampen. Met alles erop en eraan, inclusief lichtmetalen wielen, bracht de Actros honderd kilo minder op de weegschaal dan de MAN: 7.400 kg.
 
Thuiswedstrijd voor Volvo FH12
Voor Volvo is een test in Rovaniemi natuurlijk een thuiswedstrijd. De FH 12 was uitgerust met de bekende D12-motor, in dit geval goed voor 460 pk en voor 2200 Nm trekkracht. De testtruck was uitgerust met de zogenaamde Economy Power optie, waarmee nog eens 200 Nm trekkracht beschikbaar komt en het maximum vermogen stijgt tot 500 pk. Deze optie is alleen leverbaar in combinatie met de I-Shift transmissie, Volvo’s zelf ontwikkelde twaalf gangs versnellingsbak. Mede dankzij de flinke stappen in deze bak kan Volvo zich een betrekkelijk lange 2,72:1 eindreductie permitteren. De schijfremmen van de Volvo worden geholpen door de Volvo Engine Brake, die 382 pk aan remvermogen opwekt. In Globetrotter XL uitvoering is de FH van alle gemakken voorzien, tot en met automatische sneeuwkettingen aan toe. Desondanks was de Volvo nipt de lichtste truck in deze vergelijkingstest: 7.390 kg.

Wintertests
Doordat het niet koud genoeg was moesten we de koudstarttest helaas laten vervallen en werd begonnen met de test waarbij de trekkers zonder oplegger werden gereden. Daarbij ging het met name om de dosering van de koppeling en de schakelautomaat. De Actros scoorde wat dit betreft het best: het Telligent-systeem verschaft de chauffeur ook bij rijden op een glad wegdek zonder enige belading een groot gevoel van veiligheid. Als het gaat om handling en sturen scoort de MAN TG-A uitstekend, omdat er bijna geen verschil merkbaar is tussen leeg en vol rijden. De Volvo FH biedt de beste combinatie van alle bovengenoemde aspecten maar scoorde het slechtst qua veercomfort: bij tijd en wijle was er sprake van een stoterig gevoel. Wintertest nummer twee betrof de snelheid waarmee de cabine opwarmt. Zoals u in de tabel kunt zien was de MAN TG-A hier de winnaar. De Actros was nummer twee als het ging om de temperatuur op hoofdhoogte, maar derde bij de temperatuur op vloerniveau. Ook het geluid werd gemeten omdat geluidsgolven zich bij lagere temperatuur nu eenmaal beter voortplanten. Ook werd het geluid van de op vol vermogen draaiende aanjager meegemeten. In de tabel kunt u zien dat de Volvo de stilste was en dat MAN en Mercedes ongeveer op hetzelfde niveau zaten.

Rijden met lading
Het volgende deel van de test was een lange rit naar Narvik om de drie trucks in de praktijk aan de tand te voelen. Als het gaat om stuureigenschappen kwam in onze beleving de MAN TG-A op de eerste plaats. De MAN stuurt met de precisie van een laser en geeft via het stuur veruit het beste gevoel op de weg. MAN heeft de afgelopen jaren veel werk verricht aan chassis en stuurinrichting. Er kwamen een nieuwe stuurkolom, een nieuwe zwaardere torsiestabilisator en nieuwe koppelingen in de stuurstangen. Men slaagde erin om alle indirectheid in het stuursysteem weg te werken waardoor de chauffeur via het stuur een gevoel op de weg heeft dat absoluut superieur is aan dat van de andere twee trucks uit deze test. Ook de verbeterde cabinevering van de MAN draagt daaraan bij. De koersvastheid van de Volvo FH werd negatief beïnvloed door de montage van 315 banden in plaats van de in Scandinavië gangbare 385-ers op de vooras. Maar de werking van de ‘dual power’ software was daarentegen weer zeer aangenaam. De veertig paarden extra merk je goed. De Actros was de enige met zestien versnellingen, wat in de praktijk betekende dat er frequenter geschakeld werd. Qua schakelsnelheid merk je dat de leeftijd van de bak begint mee te tellen ten opzichte van de beide niet-gesynchroniseerde transmissies van de andere geteste trucks. De AS Tronic en de I-shift schakelen beide sneller dan de Actros en ze ontlopen elkaar op dit punt weinig. Mercedes heeft de schakelsoftware echter op vele punten aangepast en de huidige generatie Telligent-transmissie is zonder twijfel de beste die we ooit gereden hebben. Daarbij komt dat de V6 lekker aan het gaspedaal hangt: de motor reageert met name onderin heel snel. Je hoort hem dan wel goed maar die decibels zijn eerder aangenaam dan storend. Tijdens de rit naar Narvik raakte de Volvo betrokken bij een ernstig ongeval (zie kaderstuk) zodat de test uiteindelijk een wedstrijd tussen twee paarden werd. Een wedstrijd met een foto finish. Qua comfort hebben zowel de MAN als de Actros met de nieuwe cabines een enorme stap voorwaarts gemaakt. Op het punt van bergruimte wint de Actros-cabine het van de MAN die onder andere door de hoge voorruit bovenin minder ruimte heeft. Ook maakt het Actros-interieur een solidere indruk. Als TG-A en Actros ook op de andere aspecten – handling, vering, besturing – met elkaar worden vergeleken zijn ze aan elkaar gewaagd. Toch koos het team van testchauffeurs met een minieme voorsprong de Actros als winnaar van deze wintertest. Dat is toe te schrijven aan één aspect dat specifiek te maken heeft met rijden onder winterse omstandig- heden: de superieure dosering van motorkoppel en bediening van de koppeling bij wegrijden vanuit stilstand op een glad wegdek. De Actros was de enige waarbij zelden of nooit van wielspin sprake was. Als alles verder gelijkwaardig is geeft één aspect de doorslag.

 

Voor de specifieke testuitslagen kunt u deze pdf bekijken:

 Test-trekkers.

 

Klik op onderstaande afbeeldingen voor een vergrote versie.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer