Nieuws

Toegegeven, de mening van Jan Kraayvanger, eigenaar van het gelijknamige transportbedrijf in Sint–Oedenrode is mogelijk wat gekleurd. Hij is zijn hele leven al ‘Scania minded’ zoals hij het zelf noemt. Tegelijkertijd vindt hij heel oprecht dat zijn twee nieuwe Scania’s R450 4×2 ‘rijden als een luxe Audi’.

Jan Kraayvanger (L) ontvangt de sleutels van de nieuwe Scania’s uit handen van Wim Laagland, Service manager Scania Veghel.

Welke van de twee merken dit als een compliment mag zien, laten we even buiten beschouwing. Maar duidelijk is dat Kraayvanger heel content met de twee nieuwe trekkers is. “En ik niet alleen, ook mijn chauffeurs roepen erover. Wat inderdaad iets zegt over het comfort van een Scania. “Ik heb er één gekocht als vervanging voor een R500 V8 en één als uitbreiding van de bedrijfsvoering. Die chauffeur komt van een Scania R420 maar die auto blijft nog bij ons rijden.”

Dat Jan Kraayvanger ‘Scania minded is, wil bepaald niet zeggen dat hij ondanks de uitstekende relatie met de dealer in Veghel blind voor het merk kiest. We kopen Scania vanwege de goede bewezen TCO. Dat heeft voor een belangrijk deel met de brandstofkosten te maken. Het 450 pk zescilinder SCR-only blok staat erom bekend dat het heel zuinig loopt en dat is ook onze ervaring. En dan nog laat ik niets aan het toeval over. Ik heb er nu expres twee gekocht die ik met identieke Walkingfloor trailers allebei in precies hetzelfde werk ga inzetten. Dat moet een onderlinge uitdaging worden tussen de chauffeurs wie daar het beste verbruik gaat realiseren. Volgens mij moet dat nóg weer extra schelen.”

“De Scania retarder zorgt niet alleen voor een nog betere remresponse maar ook dat remkrachten netjes over alle wielen verdeeld worden. Bovendien kon ik er daardoor ook ACC opzetten. Ik heb zelf meegereden en vind het helemaal geweldig hoe mooi het voertuig dan een gelijkmatige afstand houdt in het inhaalverbod of even inhoudt als er plotseling eentje invoegt. Ik vond het superrelaxed en veilig rijden.”

De auto’s hebben verder als bijzonderheid dat ze met een dubbele PTO zijn uitgerust. “Dat is ook een beetje met het oog op de toekomst”, geeft Kraayvanger uitleg. “Voorlopig heb ik er alleen een hydraulische pomp op laten zetten voor de aandrijving van de Walkingfloor. Maar wij rijden ook in de bulk en morgen kan het weer anders zijn. Dan wil ik er makkelijk nog een compressor bij op kunnen zetten. Dan kunnen we de trekkers voor elk soort werk gebruiken.”

Duidelijk is dat de mooie lichtmetalen Alcoa velgen die beide voertuigen sieren meer voor het oog zijn dan een poging de laatste kilo’s uit het voertuig te halen. “Nee, dat niet,” overweegt Jan. “Natuurlijk, alle beetjes helpen maar ik vind dat gewoon mooi staan.”

De chauffeurs komen niets tekort want het bedrijf heeft niet bezuinigd op de uitrusting. “Ik heb de voertuigen besteld met het Driver pakket dus met de Premium stoel en de luxe radio met zo’n groot kleurenscherm en navigatie. Maar aan de buitenkant houd ik het simpel. Gewoon wit en alleen twee luchthoorns. Een Scania heeft van zichzelf al lampen genoeg.”

Kraayvanger Transport bestaat sinds 1990 en heeft zich toegelegd op het vervoer van betonijzer en staal, stenen, bulk en exceptioneel transport. Als additionele service beschikt het bedrijf ook over een tankcleaning aan huis hoofdzakelijk voor derden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven