Nieuws

De roep om méér vrachtwagenchauffeurs is luid en blijft dat ook. TLN en Sectorinstituut Transport en Logistiek stellen dat er 20 miljoen euro nodig is om in 2018 en 2019 drieduizend chauffeurs op te leiden.

Dat stellen beide instellingen maandag op een gezamenlijk evenement in Den Haag. In de arbeidsmarktmonitor die ze daar presenteren, staat onder meer dat bedrijven tot 2020 moeite zullen houden met het werven van chauffeurs, zo is reeds gemeld aan De Telegraaf.

Er zijn vorig jaar en dit jaar al 2600 chauffeurs opgeleid, maar daar moeten er dus nog veel meer bij. Dat kost in totaal twintig miljoen euro. Tien miljoen kan door het opleidingsfonds van TLN worden geleverd, tien miljoen moet van de overheid komen, zegt TLN-voorzitter Arthur van Dijk.

Willem de Vries: “We zien dat de spanning op de arbeidsmarkt verder oploopt. De uitdaging voor de komende jaren is voldoen aan de grote vraag naar vrachtwagenchauffeurs. Met het project 2000 chauffeurs gezocht hebben we laten zien dat we in korte tijd goede chauffeurs kunnen werven, testen en laten zij-instromen”. Zij-instromers zijn mensen die een overstap maken naar een nieuw beroep; in een situatie van werk naar werk of van werkloosheid naar werk.

Arthur van Dijk, voorzitter TLN: “De sector transport en logistiek laat zich momenteel maar beschrijven door een woord: groei! Maar tegenover alle positieve tendensen staat een belangrijk zorgpunt: zijn er voldoende goede arbeidskrachten? De sector zal investeren in een financiële regeling voor de chauffeursopleiding voor de instromers. Om echter de grote benodigde aantallen te kunnen financieren roep ik de overheid op om deze regeling mede te financieren”. De sector heeft te maken met hoge opleidingskosten voor het beroep van chauffeur. Dat maakt het extra moeilijk om voldoende mensen in de toekomst te laten zij-instromen. Egon Groen: “Het is een win-win want het zij-instroomtraject heeft laten zien dat de meeste mensen die instromen uit een uitkeringssituatie komen.”

Op de bijeenkomst werd ook de Arbeidsmarktrapportage voor het beroepsgoederenvervoer over de weg en logistiek gepresenteerd. Hierin worden alle arbeidsmarktontwikkelingen binnen de sector weergegeven. De belangrijkste conclusies zijn het positieve beeld over de sector. Zowel de vervoersvraag, het aantal werkgevers als werknemers in de sector neemt snel toe. Het aantal werknemers stijgt al sinds 2014, het 13e kwartaal op rij en in totaal met 11%. In ruim een jaar tijd is het aantal ondernemingen met 5 procent gestegen. 55 procent van de werkgevers verwacht een beter jaar dan vorig jaar.

De vraag naar arbeid zal ook de komende jaren nog harder stijgen dan het aanbod van personeel. Dit geldt voor het beroepsgoederenvervoer als ook de logistiek. Hiervoor zijn diverse oorzaken: economische groei, vergrijzing en pensionering en minder instroom vanuit het beroepsonderwijs door demografische ontwikkelingen. Doordat de arbeidsvraag sneller stijgt dan het personeelsaanbod zal de spanning op de arbeidsmarkt in de transport en logistiek de komende jaren verder oplopen. Voor werkgevers in de sector wordt het steeds lastiger om geschikt personeel te vinden. In alle regio’s zal de arbeidsmarktspanning stijgen.

Het chauffeurstekort is niet alleen in Nederland een probleem. In Duitsland denkt men erover om 17-jarigen achter het stuur te laten plaatsnemen, in België is een pilotproject gestart op om de opleiding tot chauffeur volledig te financieren.

Het chauffeurstekort is een bedreiging voor de forse economische groei. Transportbedrijven melden nu al dat er werk genoeg is, dat er trucks gekocht kunnen worden, maar dat er niet voldoende chauffeurs zijn om op die nieuwe trucks te laten rijden.

1 reactie op “Twintig miljoen euro nodig voor 3000 nieuwe chauffeurs

  1. Jaap schreef:

    Men moet gaan kijken naar de uitstroom. Er zijn zat chauffeurs die in het vak willen blijven als het salaris en respect goed is. Ga de chauffeurs eens waarderen in plaats van uitknijpen. Pak het staffelen en de stress aan. Maar ja het is helaas een ontwikkeling in de maatschappij, neem bijvoorbeeld het onderwijs. Hard werken voor weinig en een Burn Out kado.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven