Transporteurs hebben volgens een TLN enquete afgelopen jaar enorm geïnvesteerd in navigatiesystemen en boordcomputers. Verder blijkt het uitlezen van de digitale tachograaf nog altijd een enorm knelpunt. TLN ziet echter een oplossing in het verschiet.
De inzet van TMS, ritplanningssystemen en andere kantoorgebonden toepassingen blijft stabiel ten opzichte van voorgaande jaren. Dit zei Ron van ’t Schip, algemeen directeur van TLN , gisteren op congres/expositie ICT Transport & Logistiek in Nijmegen. De resultaten van de jaarlijkse ICT-enquête van TLN worden over twee weken gepubliceerd, maar Van ’t Schip lichtte afgelopen woensdag alvast een tipje van de sluier op.
Absoluut booming blijven de navigatiesystemen. Inmiddels heeft 66% van de transporteurs een navigatiesysteem in de auto, tegen ruim 50% vorig jaar. Omdat de navigatie-oplossingen voor het wegtransport nog wachten op de specifieke weggegevens voor vrachtwagens, blijft TomTom op dit gebied vooralsnog onbetwist marktleider.
Absoluut booming blijven de navigatiesystemen. Inmiddels heeft 66% van de transporteurs een navigatiesysteem in de auto, tegen ruim 50% vorig jaar. Omdat de navigatie-oplossingen voor het wegtransport nog wachten op de specifieke weggegevens voor vrachtwagens, blijft TomTom op dit gebied vooralsnog onbetwist marktleider.
Verdubbeling bellen via internet
Was bellen via internet in 2005 nog een onbekend fenomeen in de transportsector, vorig jaar verdubbelde het gebruik hiervan tot 7%. De inzet van boordcomputers en tracking & tracingtoepassingen is licht gestegen ten opzichte van 2006, toen zo’n 21% van de vervoerders gebruik maakte van een boordcomputersysteem. Dit is in lijn met de trend die al zichtbaar sinds de uitbreiding van deze systemen met plaatsbepaling en mobiele datacommunicatie.
Marktleiders Groeneveld IT en Transics meldden op ICT Transport & Logistiek 2007 dat de verkoop van hun boordcomputers al enkele jaren fors groeit. Hierbij gaat het in circa de helft van de gevallen om vervanging van bestaande boordcomputersystemen.
Was bellen via internet in 2005 nog een onbekend fenomeen in de transportsector, vorig jaar verdubbelde het gebruik hiervan tot 7%. De inzet van boordcomputers en tracking & tracingtoepassingen is licht gestegen ten opzichte van 2006, toen zo’n 21% van de vervoerders gebruik maakte van een boordcomputersysteem. Dit is in lijn met de trend die al zichtbaar sinds de uitbreiding van deze systemen met plaatsbepaling en mobiele datacommunicatie.
Marktleiders Groeneveld IT en Transics meldden op ICT Transport & Logistiek 2007 dat de verkoop van hun boordcomputers al enkele jaren fors groeit. Hierbij gaat het in circa de helft van de gevallen om vervanging van bestaande boordcomputersystemen.
TMS en ritplanning stabiel
Stabiel bleven volgens Van ’t Schip het gebruik van TMS, ritplanningssystemen, routeplanners en andere kantooroplossingen. Kijkend naar de cijfers van 2006 – de exacte percentages van 2007 worden nog gepubliceerd – betekent dit dat rond de 20% van de transportbedrijven in ons land gebruik maakt van een TMS, zo’n 11% van een ritplanningssysteem en circa 56% van een routeplanner. Dit betekent overigens niet dat er niet geïnvesteerd wordt in deze systemen. Diverse TMS-leveranciers gaven in Nijmegen aan dat de investeringsbereidheid de afgelopen tijd aanmerkelijk is toegenomen. In veel gevallen zal dit dus vervanging van bestaande systemen betreffen.
Stabiel bleven volgens Van ’t Schip het gebruik van TMS, ritplanningssystemen, routeplanners en andere kantooroplossingen. Kijkend naar de cijfers van 2006 – de exacte percentages van 2007 worden nog gepubliceerd – betekent dit dat rond de 20% van de transportbedrijven in ons land gebruik maakt van een TMS, zo’n 11% van een ritplanningssysteem en circa 56% van een routeplanner. Dit betekent overigens niet dat er niet geïnvesteerd wordt in deze systemen. Diverse TMS-leveranciers gaven in Nijmegen aan dat de investeringsbereidheid de afgelopen tijd aanmerkelijk is toegenomen. In veel gevallen zal dit dus vervanging van bestaande systemen betreffen.
Uitlezen tachograaf enorme last
De grootste problemen op ICT-gebied deden zich het afgelopen jaar – en ook nu nog – voor bij de digitale tachograaf. “Het uitlezen van de digitale tachograaf ervaren transporteurs als een enorme administratieve last”, aldus Van ’t Schip. Vanwege de verouderde techniek duurt het uitlezen van 3 maanden tachogegevens maar liefst 20 tot 25 minuten per auto. Dit probleem is te ondervangen als de digitach onderweg via de boordcomputer uitgelezen kan worden. Zo’n 28% van de transporteurs geeft in de TLN- enquête 2007 aan dit te willen doen. Maar omdat de tachoproducenten hun protocollen niet zonder meer vrijgeven, kunnen de meeste boordcomputerleveranciers daar momenteel nog niet aan voldoen. TLN dringt daarom bij de Europese Commissie aan op een pilot die alle boordcomputerleveranciers in staat stelt hun systeem te koppelen aan de digitach.