De meeste hybride bestelwagens zijn dieselelektrisch. Een andere, minder bekende maar zeker niet kansloze optie is dieselhydraulische hybride. UPS test zulke bestelauto’s.
De technologie is simpel: Vervang de huidige aandrijflijn door hydraulische naafmotoren en voedt die met hydraulische olie onder hoge druk. Die olie bevindt zich in speciale tanks en word onder druk gebracht door een dieselmotor die een hydraulische pomp aandrijft. Die motor draait op een constant toerental, wat in de praktijk tot een gunstig brandstofverbruik leidt. Ook remenergie wordt omgezet in hydraulische druk. Als het voertuig uitrolt of stopt slaat de dieselmotor meteen af. Deze aandrijftechniek is ontwikkeld door Eaton en de voertuigen worden gebouwd door Navistar.
Volgens UPS worden met het systeem een CO2 reductie tot 30% bereikt en daalde het brandstofverbruik met 40 á 50%.
Korte terugverdientijd
UPS gaat begin 2009 twee van deze HHV (Hydraulic Hybrid Vehicles) inzetten in het Amerikaanse Minneapolis. Later komen daar nog vijf bij. Men verwacht dat de terugverdientijd niet meer dan drie jaar is. Dat komt mede door de lagere onderhoudskosten. Ook gunstig ten opzichte van elektro- hybride voertuigen is dat men geen peperdure batterijen hoeft te vervangen.
UPS exploiteert in totaal 2129 ‘groene’ voertuigen van uiteenlopende concepten: elektrisch, hybride elektrisch, CNG, LNG en propaan.
Op de website van UPS is een filmpje te zien over de hydraulisch hybride bestelwagens.
Bron: UPS