Transportondernemers uit Urk merken dat het elk jaar minder gaat met de visserij. Toch zit het transport ‘op Urk’ in de lift. Ook kiezen steeds meer mensen voor het beroep van vrachtwagenchauffeur. “Oud-vissermannen vaak”, weet Jan Mulder van Mulder Transport. “Niet zo vreemd, want beide beroepen hebben veel gemeen. Je bent de hele week op pad, hebt veel vrijheid en een knap loon.”

Jan Mulder van Mulder Transport ziet dezelfde trend als zijn collega Brouwer. “Vroeger was je als Urker transportbedrijf van donderdagochtend tot zaterdagmiddag alleen maar met verse vis bezig. Nu is het eigenlijk alleen de vrijdag. Je kan je bedrijf dus echt niet meer puur op de vis oriënteren. Bij ons is vooral het containertransport vanuit Rotterdam gegroeid. Voor een behoorlijk aantal plaatselijke bedrijven halen we daar diepgevroren vis op en leveren die af bij met name Coldstore Urk. Verder doen we veel distributiewerk voor bijvoorbeeld Albert Heijn, Prenatal en Super de Boer. Zulke bedrijven hebben altijd wel werk te doen. We richten ons vooral op het binnenland en als we ritten voor het buitenland krijgen aangeboden besteden we die vaak ook uit. We zijn de afgelopen jaren gegroeid van zeven auto’s naar elf en dit is het niveau waarop we willen blijven. We zijn nu een familiebedrijf en kennen al onze medewerkers goed. Dat willen we graag zo houden.”
Evert Jansen, Jansen Transport: “Ook met ons gaat het goed. Tot vijf jaar geleden reden we met tien wagens en door de overname van Wiltra zijn we toen verdubbeld. Daarna zijn we het accent ook gaan leggen op koel- en vriestransport. We verzorgen het hele logistieke pakket voor onze klanten. Vandaar dat we een nieuw pand laten bouwen, met een vrieshuis. We kunnen dan ook op- en overslag verzorgen. We zijn gespecialiseerd in Scandinavië. Daar rijden we voor het overgrote deel met verse en bevroren vis. Haring bijvoorbeeld. Verder vullen we onze wagens op met zaken als kaas, boter en kip.”
Bron: OpUrk.nl