Ga naar hoofdinhoud

V8 weer verkrijgbaar bij Scania

Liefhebbers van Scania V8-motoren kunnen opgelucht ademhalen: de productie van de zwaarste truckmotor van het Zweedse merk is weer opgestart. Het wordt echter, zo geeft Scania meteen al aan, een hele klus om alle backorders van V8 truck-, industrie- en scheepsmotoren weg te werken. Deze backorders zijn ontstaan na een leverings- en orderstop als gevolg van een uitgebreide staking bij een van Scania’s leveranciers.

“Dit is zo mogelijk de vervelendste ontregeling in leveranties die ons bedrijf in tientallen jaren heeft meegemaakt”, zegt Alexander Vlaskamp, Senior Vice President, Head of Scania Trucks. “Ik wil echt onze klanten bedanken voor hun geduld en begrip gedurende deze lastige periode. Wij bij Scania doen er nu alles aan om zo snel mogelijk weer een normale situatie te bereiken en de wereldwijde leveringen van V8 trucks en motoren weer op te starten.”

Scania heeft zich nu verzekerd van een kleine, maar stabiele aanlevering van motorblokken die de basis vormt van de V8’s die in Södertälje, Zweden worden gebouwd. Productieverstoringen van deze omvang creëren echter allerlei logistieke uitdagingen en het zal enige tijd kosten om de backorders geheel weg te werken.

“Er zullen nog enige weken onzekerheden zijn voordat we het gehele plaatje compleet hebben en weer kunnen werken aan het opbouwen van ons orderboek,” bevestigt Vlaskamp. “Maar we zijn weer gestart en zullen het geleidelijk verder uitbouwen om gedurende de komende maanden weer een betrouwbare levering te kunnen garanderen. We zullen ook geleidelijk aan weer nieuwe orders gaan verwerken. Deze hele situatie ontstond toen we juist zeer hoge productievolumes van de nieuwe V8 motoren hadden en dan is het extra pijnlijk om Scania’s trouwste klanten te moeten teleurstellen.”

De V8 motoren voor Scania’s nieuwe truckgeneratie en voor de industrie- en scheepsmotoren worden gebouwd in Södertälje. De truckmotor is er in vier verschillende versies met vermogens van 520 tot 730 pk, en meer dan 1.150 pk voor de scheepsmotoren. Scania’s eerste V8 motor werd geïntroduceerd in 1969 en de legendarische motor wordt volgend jaar 50 jaar oud.

 

 

2 reacties op “V8 weer verkrijgbaar bij Scania

  • De legendarische V8 diesel is is volgend jaar 69 jaar. M.A.N kwam in 1950 met de allereerste V8 diesel motor !In 1950 MAN presents its first post-war heavy-duty truck in the F8. The nucleus of the imposing 10-tonner (10 tonnes payload) is Germany’s first water-cooled V8 diesel, generating 180 hp from 11.6 liters cubic capacity and capable of handling the heaviest truck trains. The cab is just as generously scaled as the engine; a special design feature of the F8 is the headlights integrated in the wings.

    1951 — the first diesel truck with turbocharger

    In 1951 MAN surprises visitors to the IAA in Frankfurt by presenting the first German truck engine with exhaust turbocharging. This technology, already adopted in marine engines, locomotives and stationary diesel engines, makes it possible to achieve higher power with more injected fuel, and to make better use of the energy. The six-cylinder of the two-axle MAN MK 26 is named D 1546 GT, and instead of the usual 130 hp the engineers produce 175 hp from 8.72 liters displacement, a remarkable 35 percent more. But for the moment the turbocharged six-cylinder is a prototype — its technology shows the way for the future however, and features today in every diesel engine.
    ! Dus niet Scania Scania! Maar M.A.N..

  • G.F.M. Ooms

    Aan Gerard de Man,
    Het ging er niet om wie de eerste V8 had gebouwd of ontwikkeld. Als je het stuk goed staat er aan het einde duidelijk vermeld: Scania’s eerste V8 motor werd geïntroduceerd in 1969 en de legendarische motor wordt volgend jaar 50 jaar oud.

    Het gaat dus over de Scania motor en niet wie de eerste was met een V8.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer