Ga naar hoofdinhoud

Van den Bosch stelt chauffeur centraal bij keuze nieuwe trucks

De ontwikkeling van trucks is de afgelopen jaren snel gegaan. Op het gebied van onder meer veiligheid, comfort, gewicht en verbruik hebben de fabrikanten niet stilgezeten. Het wordt dan ook steeds belangrijker om breed te oriënteren en vrachtauto’s goed te testen in aanloop naar een definitieve order. Van den Bosch Transporten uit Erp heeft bij de keuze voor nieuwe trucks geluisterd naar de wensen en behoeftes van haar chauffeurs. Dat resulteert nu in de aanschaf van 42 nieuwe Renault Trucks T460 ter vervanging en uitbreiding van het wagenpark. TTM.nl was aanwezig bij de eerste uitlevering van de reeks en sprak op het nieuwe parkeerterrein van Van den Bosch Transporten in Veghel met director Procurement Hans Kanters en chauffeur Liquid Chemical Dolf Maas over hun keuze voor Renault Trucks. [TTMnl2018_2_70]

Op het nieuwe parkeerterrein van Van den Bosch Transporten werden de nieuwe Renaults T overhandigd.
“We hebben de Renault T uitvoerig getest en deze heeft een zeer positieve indruk achtergelaten”, zegt Hans Kanters van Van den Bosch.

“Wij zijn aanvankelijk breed ingestapt”, geeft Hans Kanters aan. “We hebben de markt gescand, met chauffeurs gesproken en gekeken of wij naar alternatieven moesten kijken. Op basis van de testresultaten en de vele suggesties die wij hebben ontvangen, hebben we drie truckmerken geselecteerd waarmee we de tweede fase zijn ingegaan. De trucks hebben we met onze chauffeurs uitvoerig getest op onder meer gebruikscomfort,  vermogen en brandstofverbruik. In aanloop naar onze uiteindelijke keuze hebben we diepgaande gesprekken gevoerd met de geselecteerde partijen. Onze technische dienst is daar ook intensief bij betrokken geweest. Uiteindelijk zijn wij tot een deal gekomen met Renault Trucks. Op dit moment zijn de eerste trucks van de 42 bestelde geleverd; wekelijks zullen er twee à drie bijkomen.”

Feedback chauffeur doorslaggevend

De truck speelt een belangrijke rol als het gaat om chauffeurstevredenheid. Uit een recent gehouden medewerkersonderzoek binnen Van den Bosch bleek dat het comfort van een vrachtauto, het vermogen en de grootte en uitrusting van de cabine veelvuldig genoemd zijn. Bij de aanschaf van nieuwe trucks is dan ook goed naar de chauffeurs geluisterd. Kanters: “We hebben de auto’s een aantal weken als demo ingezet in ons eigen werk. Verschillende chauffeurs hebben er langere tijd mee rondgereden en een groot aantal heeft er in ieder geval aan kunnen proeven. Niemand kan een truck beter testen en beoordelen dan een ervaren chauffeur, die er dag in dag uit mee rijdt en weet waar hij op moet letten om zijn werk optimaal te kunnen uitvoeren. Hun feedback was dan ook zeer waardevol tijdens de testfase.” Chauffeur Dolf Maas vindt het heel positief dat hij en zijn collega’s mee mogen beslissen. “Wij moeten er immers mee werken. Als je tevreden bent over het materiaal waarmee je werkt, doe je je werk gewoon beter.”

Chauffeur Dolf Maas krijgt in zijn Renault T het uitrustingsniveau dat de chauffeurs zelf aanbevalen. Dus mèt luxe Recaro-stoelen.

En de keuze viel op Renault Trucks…

“We hebben ook de Renault T uitvoerig getest en deze heeft een zeer positieve indruk achtergelaten”, zegt Kanters. “Het lage eigen gewicht, het hoge chauffeurscomfort en het extra vermogen in combinatie met de gunstige kilometerkostprijs heeft ons overtuigd om te kiezen voor deze moderne vrachtauto. Omdat wij vanaf het begin af aan onze chauffeurs betrokken hebben bij de keuze, hadden wij direct ambassadeurs voor Renault Trucks binnen onze organisatie. Zodra de mensen ermee gereden hadden, breidde dat aantal zich uit.“ Dolf vult aan: “De collega’s die ermee hebben gereden waren positief verrast, met name door het rijcomfort en de ruime cabine. Omdat je de rand van het bovenbed in de T kan opklappen, wordt extra opbergruimte en dus meer leefruimte gecreëerd. Handig! Ik rijd met vloeibare ladingen en tijdens het proefrijden merkte ik dat niet elke wagen dat kon handelen. De Renault kan dat wel.”

In totaal zijn er 42 nieuwe Renaults T besteld. Elke week worden er twee tot drie geleverd.

Het beste pakket met Recaro-stoelen

De Renault Trucks T met Sleeper Cab zijn uitgerust met een 460 pk sterke DTI 11-liter motor. Kanters: “Chauffeurs gaven aan vooral veiligheid, comfort, de ruimte in de cabine en de equipment belangrijk te vinden. Mede daarom hebben we bewust gekozen voor het pakket dat de chauffeurs aanbevolen hebben, met onder andere een stand-airco, Adaptive Cruise Control (ACC) en luxe Recaro-stoelen. De rug van een chauffeur wordt namelijk intensief belast. Als wij daar aan de voorkant iets aan kunnen doen, laten wij dat niet na. Ook het bedieningsgemak en de veiligheidsopties zijn helemaal van deze tijd.”

De Renault T heeft meer netto-laadvermogen. Een belangrijk punt voor Van den Bosch.

Lichtgewichtstrategie

De truck heeft bovendien een laag eigen gewicht. “De auto is lichter in vergelijking met de andere merken. Dat resulteert in meer netto-laadvermogen, wat past binnen de lichtgewichtstrategie van Van den Bosch. Renault heeft met de nieuwste generatie trucks onderdelen vervangen door aluminium. Eenzelfde keuze hebben wij ook gemaakt in ons getrokken materieel. Uiteindelijk kunnen wij met onze payload het onderscheid maken ten opzichte van de concurrentie”, aldus Kanters.

Stoer

“We hebben verschillende merken getest. De Renault was de eerste wagen waarmee ik reed, en die heeft mij uiteindelijk ook het meest positief verrast”, vertelt Dolf Maas enthousiast over zijn voorkeur voor de Renault Trucks T. “Hij rijdt gewoon erg lekker, daar was ik het van begin af aan al over eens. Het voelde gelijk vertrouwd. Uiteraard waren er dingen waar ik aan moest wennen, maar dat geldt voor alles wat nieuw is. Het design straalt ook echt wat uit. Het wijkt af van wat je doorsnee ziet; het is een gedurfd en strak ontwerp en daardoor heel herkenbaar. En als de chauffeur niet stoer is, dan is de truck dat in ieder geval wel!”

Dolf Maas gaat weer op pad met de Renault T. “Hij rijdt gewoon erg lekker.”

Kostbaarste bezit

Oog hebben voor de chauffeur heeft Van den Bosch in ieder geval hoog in het vaandel. Hans Kanters: “Iedereen moet de mogelijkheid geboden worden om met het beste materieel en de juiste tools en ondersteuning zijn werk te kunnen doen. Ik vind het heel belangrijk dat de chauffeur centraal staat en het respect en de waardering krijgt die hij verdient. Wij willen onze mensen de aandacht geven die zij nodig hebben. Dat doen wij onder andere door het beschikbaar stellen van opleidingen, coaching en facilitaire voorzieningen en door de mening van de chauffeur in het aanschaftraject van nieuwe trucks een bepalende factor te laten zijn. Want uiteindelijk zijn dat de mensen die het voor ons moeten doen; medewerkers zijn ons belangrijkste kapitaal. Als onze chauffeurs uitgerust, tevreden en met representatief materieel bij de klant aankomen, dan is dat een geweldig visitekaartje voor Van den Bosch.”

TEKST: ELINE DE VRIES | FOTO’S: KOOS GROENEWOLD

#chauffeurs #nieuwetrucks #visitekaartje

 

Van den Bosch Transporten behoort tot de top-10 van bulktransporteurs in Europa. De activiteiten bestaan uit het inrichten van wereldwijde supply chain-activiteiten voor klanten in de levensmiddelen- en chemische industrie, waarbij Van den Bosch Transporten zich onderscheidt als specialist in intermodaal transport. Transport per weg, water en spoor worden optimaal gecombineerd om diverse vloeibare en droge bulkgoederen naar de juiste bestemming te transporteren. De bestelde Renault Trucks vervangen een deel van het bestaande wagenpark. De nieuwe trucks worden ingezet voor het vervoer van vloeibare en droge bulkgoederen binnen Europa. Met deze investering versterkt Van den Bosch Transporten haar lichtgewichtstrategie op de Europese bulktransportmarkt.

 

 

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer