De Nederlandse voertuigfabrikant VDL ETS gaat in het Europese project H2Share een 27 tons waterstoftruck bouwen. Het project is goedgekeurd voor subsidie van Interreg North-West Europe en kan nu van start gaan.
Dat meldt Waterstofnet, dat het project begeleidt. H2Share is bedoeld om de ontwikkeling van waterstoftrucks voor logistieke toepassingen te faciliteren. Tevens wil men praktische ervaring opdoen in diverse regio’s in Noord-West Europa. Met het project moet de basis worden gelegd voor een goede zero-emissie truckindustrie in Europa en zal worden aangetoond dat waterstoftechnologie in trucks klaar is voor de praktijk. H2Share richt zich primair op de toepassing van waterstoftrucks voor de langere afstand, omdat daar volgens de initiatiefnemers het meeste voordeel is te halen. In stedelijk gebied is zero-emissie vervoer al goed mogelijk met elektrische trucks met accu’s.
Voor H2Share wordt een nieuwe waterstoftruck opgebouwd. VDL ETS bouwt een 27 tons vrachtwagen die op waterstof kan rijden. De Duitse firma Wystrach maakt een mobiel waterstoftankstation. Samen moeten deze een soort transnationaal living lab worden. Demonstraties worden ingepland op zes locaties in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk.
Met de demonstraties en de praktijkervaringen moet een roadmap voor waterstoftoepassingen in transport worden gemaakt die andere EU-regio’s kunnen oppakken en mee aan de slag gaan.
Het project loopt vanaf nu tot maart 2020.
Voor VDL ETS is dit project het tweede project gericht op emissievrij of -arm transport. Momenteel werkt VDL ETS al aan een elektrische trekker op basis van de DAF CF. Behalve VDL ETS en Wystrach participeren in het project ook VDL Bus Chassis, Automotive NL, TNO, Hydrogen Europe, e-Mobil BW en Waterstofnet. Daarnaast doet de gemeente Helmond mee en het Vlaamse VIL. Daarnaast zijn DHL Group en DHL International, het ministerie van I&M, Breytner, CURE en de Colruyt Group genoemd als ‘associated partners’.
Kan niet SNEL genoeg gaan ….
Euro 6 of 7 is gerealiseerd , en nu kan kunnen de fabrikanten niet meer verder.
Dus wat ik al jaren loop te roepen Waterstof voor elke auto en zelfs voor vrachtwagens, maar ja de olie industrie Shell voorop houden dat tegen.
De gas en olie voorraden zijn nog zo groot dat de olie industrie zich stevig zal verzetten tegen dit soort nieuwe ontwikkelingen. Misschien gaan we nu eens heel goedkoop diesel en benzine krijgen.
Nee Piet Wiersma de diesel en benzine zal niet goedkoper worden, daar komt extra milieu belasting op…blijft Nederland tenslotte
Welk brandstof je ook gebruikt, in Nederland blijft een gemotoriseerde voertuig een zeer goede melkkoe. Dus binnenkort ook de voertuigen die op waterstof rijden.