fbpx Ga naar hoofdinhoud

VDO past tachograaf aan naar praktijk

VDO Continental heeft de digitale tachograaf vernieuwd. De DTCO 2.2 heeft tal van nieuwe functies. Zo bevat de nieuwe tachograaf geavanceerde functies voor optimale benutting van de rij- en rusttijden en snelle data downloads. Daarnaast zijn de prestaties en stabiliteit van het systeem verder verbeterd in vergelijking met de vorige editie van de tachograaf. Met de DTCO 2.2. beschikken transportbedrijven en fleetmanagers volgens VDO over een instrument waarmee ze voldoen aan de actuele wet- en regelgeving, én tegelijkertijd de winstgevendheid van hun vloot vergroten.

vdoHelemaal nieuw is de VDO Counter. Dit is een intelligente calculator die de chauffeur continu op de hoogte houdt van zijn rij- en rusttijden. Dankzij verbeterde algoritmen en ‘plausibiliteitscontrole’, toont de VDO Counter de resterende rij- en rusttijden nog nauwkeuriger. Bovendien houdt het systeem automatisch rekening met bijzondere gebeurtenissen tijdens de reis, zoals tijd die de wagen doorbrengt op veerboten en treinen. Naast de dagelijkse rij- en rusttijdencalculatie, informeert het systeem de chauffeur ook hoeveel rijtijd er over is tot de wekelijkse pauze. Zo kan de chauffeur tot het volgende weekend zijn planning maken. Deze VDO Counter maakt dat chauffeur en fleetmanager optimaal gebruikmaken van de beschikbare werktijd.

Het overdragen van gegevens is altijd een tijdrovende bezigheid. Met een geoptimaliseerde autorisatieprocedure en soepele data-flow, kan de data nu tot wel 30 procent sneller worden gedownload en wordt de tijd om te voldoen aan de wettelijke archiveringeisen aanzienlijk korter.

Ook handig is de integratie in de voertuigarchitectuur. Met de DTCO 2.2 kunnen nog meer functies worden bediend via de user interfaces in het voertuig, zoals een touchscreen van een boordcomputer of een afstandsbediening in het stuur. Dankzij de integratie met de VDO TIS-Web Driver app en VDO DTCO SmartLink ontstaat een gemakkelijk, snel en slim systeem met de smartphone. Zo zijn bijvoorbeeld alle rusttijden vooraf op de smartphone te configureren en vervolgens met een druk op de knop te verzenden naar de tachograaf. Bovendien is complexe bediening van opnametijden (met de vier-weg knop op de tachograaf), verleden tijd. Ook (invoer)zaken zoals: land van herkomst, bestemming en het maken van prints zijn nu snel en eenvoudig uit te voeren.

In lijn met een hogere efficiency hebben de ontwerpers de tachograaf een flinke facelift gegeven. De DTCO 2.2 is wat slanker, frisser en moderner. De nieuwe look doet het volgens VDO goed met het overwegend ronde en heldere ontwerp van moderne truckinterieurs. Met zijn vlakkere front, is de tachograaf naadloos te integreren in ieder interieur. “Naast de beveiliging van de data – een belangrijk onderwerp bij tachografen – is de nieuwe digitale tachograaf volledig ontworpen rondom efficiency. Dat uitgangspunt vind je terug in alle functies. De DTCO 2.2 maakt de dagelijkse taken van transportbedrijven en chauffeurs zo eenvoudig mogelijk en helpt hen de verplichte handelingen zo snel en efficiënt mogelijk uit te voeren,“ vertelt Rob Tamse, managing director Continental Automotive Trading Nederland.

De VDO DTCO 2.2 is er ook in een retrofit-versie voor de aftermarket. Deze tachograaf kan eveneens data registreren zoals GPS-positie, brandstofverbruik, het totale gewicht van het voertuig en diverse diagnostische gegevens. De data is eenvoudig binnen te halen in de VDO TIS-Web analysesoftware voor fleetmanagement. Zo hebben TIS-Web-gebruikers een schat aan informatie om de bezettingsgraad en efficiency van hun vloot te verbeteren. Denk aan reduceren van brandstofverbruik, verbeteren van voertuigbelasting en optimaliseren van de routeplanning.

 

5 reacties op “VDO past tachograaf aan naar praktijk

  • Otto

    Eindelijk …. dat ze daar nog niet eerder aan gedacht hebben.

    Alleen jammer dat er nog steeds zo’n absurd dure chauffeurskaart in moet.

    Vandaag de factuur van KIWA gekregen: op de kop af mag je € 120,- aftikken.
    Ter vergelijking in Duitsland berekenen ze voor zo’n kaart nog geen € 39,-
    Wanneer gaan ze daar iets aan doen?

  • Betreft Tachnograaf

    Laatst reed ik met een chauffeur een stukje mee ,toe hij opeens zie ik moet de tachograaf even bijstellen ,hij had nl. naast zijn eigen pas ook die van zijn zoon op zak en kon daardoor langer doorrijden ,zijn zoon reed die dag niet ,was werkzaam in de garage,Mijn vraag kan dit allemaal ??

    1. Eddie

      Het kan maar wordt er niet mee gepakt want dan krijg je een hoge boete en diegene van wie de kaart is ook.

    2. Paul

      Beste T. Rijpkema,

      Nee, dit kan zeker niet. Indien dit een chauffeur is bij u in dienst, DIRECT ingrijpen. Wanneer de chauffeur aangehouden wordt met een kaart van iemand anders, is dit een geval van fraude ofwel een economisch delict (u heeft hier als bedrijf commercieel voordeel van en is dus oneerlijke concurrentie).

      In zo’n geval volgt na hoge boete voor de fraude, tevens een bedrijfsonderzoek. Hierbij worden niet alleen de tachograafgegevens onderzocht, maar komt bv ook o.a. de belastingdienst mee. Voorkom dit dus ten alle tijden.

      Succes!

  • arthur

    Bij mijn bedrijf wordt de kaart door de baas betaald.Als die bijna vervalt wordt ik op het bureau geroepen dat ik een foto moet binnenbrengen en zijn regelen alles. Ik krijg hem gewoon in de bus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer