fbpx Ga naar hoofdinhoud

‘Veel obstakels op weg naar sterk geautomiseerde transportsector’

Technologie en automatisering zullen sterk de toekomst van het wegvervoer bepalen. Dat blijkt uit een breed onderzoek ter gelegenheid van het IRU World Congress, deze week in Oman. Er zijn echter diverse obstakels op weg naar die toekomst, zo blijkt. Een daarvan is wereldwijde politieke onrust.

In het licht van geopolitieke en economische onzekerheid zal technologiegedreven innovatie van cruciaal belang zijn om de uitdagingen van morgen in de sector van het wegvervoer aan te gaan. Dit onderwerp staat bovenaan de agenda van het IRU World Congress, een nieuw wereldwijd evenement voor transport, logistiek en mobiliteit dat deze week plaats vindt in Muscat, Oman.

Transportbedrijven erkennen dat ontwikkelingen in technologie en innovatie de sleutel zullen zijn tot het bouwen van een veilige, succesvolle en duurzame industrie in de toekomst. Eén op de drie (33 procent) van de transportbedrijven wereldwijd is van mening dat verbetering van de veiligheid de grootste innovatiemogelijkheid zal zijn, terwijl één op de vijf automatisering noemt.

Transportbedrijven zijn bijzonder optimistisch over de tijdschema’s voor automatisering – meer dan driekwart (76 procent) van de transportbedrijven verwacht dat autonome vrachtwagens binnen het volgende decennium een ​​haalbare optie worden; daarvan vindt 29 procent dat ze de komende vijf jaar op onze wegen werkelijkheid zullen worden. Transportbedrijven geloven dat het primaire voordeel van automatisering de productiviteit zal verhogen (50 procent), gevolgd door kostenbesparingen (19 procent).

Belemmeringen voor het overnemen van technologie blijven bestaan ​​- transportbedrijven noemen als grootste uitdagingen bij het overnemen van technologiegedreven innovatie kosten en investeringen (71 procent), gevolgd door een beperkt inzicht in het scala aan opkomende technologieën die beschikbaar zijn (50 procent).

Dit suggereert dat delen van de sector nog nieuwe technologieën en processen moeten omarmen en dat er nog werk aan de winkel is om de digitale fundamenten van de industrie te herstellen voordat technologiegedreven innovatie op de juiste manier kan worden geoptimaliseerd. Zo wordt technologie zelf bijvoorbeeld steeds geavanceerder, maar bestaat het risico dat deze wordt belemmerd door het gebrek aan noodzakelijke investeringen in infrastructuur.

Boris Blanche, Managing Director van IRU: “Het lijdt geen twijfel dat autonome vrachtwagens op den duur belangrijk zullen zijn voor de transportsector – de productiviteit helpen verhogen, efficiëntie creëren en de werkomstandigheden van de chauffeur verbeteren. Die blijft belangrijk, dus moeten we doorgaan met het werven van chauffeurs. Een goede en verantwoorde acceptatie in de loop van de tijd is vereist en we moeten volledige medewerking van alle belanghebbenden in de sector zien. ”

Umberto de Pretto, secretaris-generaal van IRU: “Om de technologie te laten gelden en de sector echt van te laten profiteren, moeten we ervoor zorgen dat we de basis hebben. Dit betekent eerst de juiste basis krijgen, zoals volledige overstap naar digitale documentatie, verbetering traceerbaarheid, veiligheid en efficiëntie. We moeten harder werken om samen te werken tussen transportbedrijven, dienstverleners, fabrikanten en overheden om een ​​ondersteunende omgeving voor innovatie en digitalisering te creëren. We moeten ook streven naar wetgeving en beleid dat transporteurs aanmoedigt om te investeren in de technologie die nodig is om deze innovaties tot norm te maken. Bij IRU is het onze rol om het belang van de sector te verdedigen en deze samenwerking te bevorderen, om alle spelers in de sector in staat te stellen de grote innovatiekans te grijpen.”

Uit het onderzoek blijkt echter ook dat de 450 geïnterviewde transportbedrijven wereldwijd de toekomst soms donker inzien. 57 procent van hen zien geopolitieke onzekerheid als bedreiging voor hun ontwikkeling. Dat varieer van escalerende internationale handelsoorlogen tot groeiende zorgen rond de Brexit. Het risico van wereldwijde recessie en de uitdaging om gelijke tred te houden met de veranderende klantvraag worden gezamenlijk gezien als de op één na grootste bedreiging voor transportbedrijven met 52 procent.

Umberto de Pretto: “Het wereldwijde transportsysteem raakt de levens van elk van de zeven miljard mensen van de planeet, van het voedsel dat we eten tot de consumptiegoederen die we kopen, dus het is misschien niet verrassend dat veel van de problemen waarmee de huidige maatschappij kampen door vervoersbedrijven ook als hun grootste uitdaging wordt beschouwd, waaronder enkele van de hoofdthema’s die de internationale agenda domineren, waaronder geopolitiek, handel en het milieu. “

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer