De veiligheid van het gebruik van bestelauto’s moet verder worden verhoogd. Daar werkt de overheid samen met de transportbranche al enkele jaren aan, maar TLN dringt er in het Eindhovens Dagblad nu verder op aan bij ongelukken te noteren welk soort bedrijfswagen er bij het ongeval betrokken is.
Er wordt al enkele jaren aan gewerkt om het aantal doden in het bestelverkeer terug te dringen. In 2005 liet oud-minister Peijs van Verkeer en Waterstaat nog een convenant door vervoerders ondertekenen ’ter verbetering van de verkeersveiligheid bestelverkeer’. Ondertekenaars waren onder andere EVO, TLN en KNV. Het convenant loopt nog tot juli van dit jaar. Daarna maakt het ministerie van Verkeer en Waterstaat de balans op. Een woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland (TLN): “Wij zouden heel graag willen dat de politie bij ieder ongeval met een bedrijfswagen noteert tot welke categorie de bestelwagen hoort. Gaat het om een koerierswagen, of is de wagen bijvoorbeeld van een installatiebedrijf of vervoert ‘ie etenswaren. Dan krijg je veel beter zicht bij welke categorie vervoerders de meeste ongelukken gebeuren.”
Vorig jaar kwamen 36 bestelwagenchauffeurs om. Dat waren er 15 meer dan in 2006. In totaal vielen er 80 doden bij ongevallen waarbij bestelwagens betrokken waren. Het aantal bestelwagens in Nederland is de laatste tien jaar verdubbeld. In 2006 reden er 862.974 bestelwagens rond.
Volgens de Stichting Wetenschappelijk onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) blijkt veiligheid toch vooral een zaak van de beroepschauffeur. “Directies en planners van bedrijven houden zich er vaak te weinig mee bezig”, aldus een woordvoerder.
Bron: Eindhovens Dagblad