Branche-organisaties EVO, TLN en KNV zijn verontwaardigd over het besluit dat het college van Breda deze week heeft genomen over de invoering van een milieuzone. De milieuzone houdt in dat alleen vrachtverkeer dat aan bepaalde milieueisen voldoet het gebied nog in mag. Breda heeft dit besluit genomen zonder een goede onderbouwing en zonder gedegen overleg met verladers, vervoerders en ontvangers van goederen. De organisaties onderzoeken welke stappen zij kunnen nemen tegen dit besluit.
EVO, TLN, KNV zien een milieuzone op zich als een goede maatregel om de bijdrage van het vrachtverkeer aan overschrijding van de Europese luchtkwaliteitsnormen te reduceren. Om die reden heeft de branche met een tiental gemeenten en de ministeries van VROM en V&W vorig jaar een convenant getekend dat een goede en gedragen invoering van milieuzones regelt. Breda heeft dit convenant niet ondertekend en neemt nu solistisch een besluit. Zonder goede onderbouwing kan dit besluit het bedrijfsleven onnodig schaden.
Het bedrijfsleven heeft meerdere malen getracht om met Breda afspraken te maken over stedelijke distributie en bovendien hebben de drie branche-organisaties er bij de gemeente op aangedrongen het eerder genoemde convenant te ondertekenen. Breda gaat desondanks onverstoord verder met maatregelen op het gebied van stedelijke distributie. De branche-organisaties zijn van mening dat dit in strijd is met de landelijke Nota Mobiliteit. Deze nota stelt dat er over dit soort zaken op lokaal niveau afstemming moet plaatsvinden met het bedrijfsleven, hetgeen weer moet leiden tot onderling bindende afspraken.