Nieuws

Het totaalverbod op het doorbrengen van de wekelijkse rust in de cabine van de vrachtwagen is een rem op de snelle realisatie van nieuwe beveiligde parkeerplaatsen in Europa. Dat zegt branche-organsatie Transport en Logistiek Nederland in reactie op de beslissing van de Europese ministers van transport over het eerste Mobility Package.

TLN is teleurgesteld dat er geen uitzondering is opgenomen voor het genieten van de lange rust op een beveiligde parking met goede voorzieningen, zoals wel was voorzien in het oorspronkelijke voorstel.  Er zijn namelijk te weinig plekken in Europa waar chauffeurs hun vrachtwagen kunnen parkeren en waar ook een slaapfaciliteit aanwezig is. “Het totale verbod op het slapen in de cabine tijdens de lange rust is een rem op de snelle realisatie van nieuwe beveiligde parkeerplaatsen. Want als chauffeurs hun lange rust niet mogen doorbrengen op zo’n parkeerplaats, is het bouwen van zo’n parkeerplaats commercieel minder interessant voor ondernemers die zo’n parkeerplaats willen bouwen. En TLN wil graag meer beveiligde parkeerplaatsen in heel Europa”, zo laat de branche-organisatie weten. De Nederlandse landelijke en provinciale overheden gaven juist deze week aan vol te willen gaan voor voldoende beveiligde truckparkings.

Verder is TLN is positief over de meeste maatregelen in het eerste Mobility Package.

De regels voor cabotage (binnenlands vervoer in een EU-lidstaat door een vervoerder uit een andere EU-lidstaat) blijven wat de ministers betreft grotendeels hetzelfde: maximaal drie cabotageritten in hetzelfde land in maximaal zeven dagen. Maar daar wordt een zogeheten cooling off-periode van vijf dagen aan toegevoegd. Na die drie cabotageritten binnen zeven dagen mag die vrachtauto dus vijf dagen geen cabotage verrichten in diezelfde lidstaat. TLN is tevreden over het feit dat cabotage niet verder geliberaliseerd wordt.

De ministers zijn het ook eens over nieuwe regels voor detachering (wanneer een buitenlandse chauffeur hetzelfde loon ontvangt als chauffeurs in het land waarin hij goederenvervoer verricht). Op cabotage is al vanaf dag één de detacheringsrichtlijn van toepassing. Dat vindt TLN positief. Vervoer tussen het eigen land en een ander land (bilateraal vervoer) wordt wat de ministers betreft uitgezonderd van de detachteringsrichtlijn. Ook het zogenaamde transitovervoer, enkel vervoer door een lidstaat, is uitgezonderd van detachering. Vrachtauto’s voorzien van een digitale tachograaf versie 2 mogen tijdens zo’n rit tussen twee landen wel op de heenweg één lading in een ander land dan het eigen laden en lossen en één op de terugweg. Of alleen op de terugweg twee van deze zogeheten cross trades doen.

Ook vinden de ministers dat chauffeurs minstens eens per vier weken terug naar huis moeten kunnen. Of eens per drie weken, als de chauffeur twee keer een verkorte rust van 24 uur in plaats van een lange rust van 45 uur heeft genomen. TLN juicht dit toe omdat hiermee een streep gezet wordt door het nomadenbestaan van sommige chauffeurs, als deze regel tenminste ook goed wordt gehandhaafd.

Nu de Europese transportministers het eens zijn over deze maatregelen, is het aan het Europees Parlement om een standpunt aan te nemen over dit deel van het Mobility Package. Daarna onderhandelen Parlement en de ministers over uiteindelijke wetteksten. TLN hoopt dat die wetteksten definitief zijn vóór de Europese verkiezingen in mei. Zo niet, dan start het proces opnieuw en duurt het nog jaren voordat er duidelijkheid is over de nieuwe regels.​​

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven