Buitenlandse vrachtwagenchauffeurs moeten bij noodweer via een acute verkeersalarmering op matrixborden boven de snelwegen gewaarschuwd worden.
Bovendien moet die informatie ook via de radiozenders in vreemde talen, bijvoorbeeld het Engels en het Pools, uitgezonden worden. Dat bepleit de Nederlandse transportsector naar aanleiding van een onderzoek van verzekeringsmaatschappij TVM. Uit gegevens van de verzekeraar blijkt dat bij ruim een derde van de geschaarde of gekantelde vrachtwagens afgelopen donderdag tijdens de verwoestende storm buitenlandse chauffeurs achter het stuur zaten.
EVO, de belangenbehartiger van ruim 30.000 verladers en eigen vervoerders, dringt erop aan om een weeralarm via de radio in verschillende talen uit te zenden. “Informatie boven de weg in vreemde talen zou eveneens een mogelijkheid om de specifieke doelgroep onderweg te voorzien van actuele verkeersinformatie”, aldus EVO-zegsman Mark Jansen. De verladersorganisatie hoopt dat bij de volgende storm nog harder wordt gewerkt om de ergste ellende voor te zijn. “Wij vinden dat het KNMI en Rijkswaterstaat het verkeersalarm eerder had moeten doorgeven. In het geval van vorige week waren veel truckers al onderweg naar hun bestemming.”
Leeg
EVO en werkgeversorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) willen met het Korps Landelijke Politiediensten en Rijkswaterstaat overleggen wat wel en niet mogelijk is. “We hebben geconstateerd dat bij de 157 ongevallen met vrachtwagens op de autosnelwegen veel combinaties leeg waren. Die waaien dan gemakkelijker om”, aldus TLN-woordvoerder Esther Vorenkamp. “We vinden het daarom belangrijk dat er ook afspraken komen wat er met lege vrachtwagens gebeurt als zich dergelijke weeromstandigheden voordoen.”
Bij transportverzekeraar TVM is geschrokken gereageerd op de schademeldingen. ” We vinden het buitensporig hoeveel buitenlandse chauffeurs bij de ongevallen betrokken waren. Ruim een derde is echt te veel”, zegt woordvoerder Jaap Stalenburg.
Bron: De Telegraaf